Margaux Bergen

3

Rozmowa z Margaux Bergen wiceprzewodniczącą Vital Voices Global Partnership

– Podczas tegorocznego Kongresu Kobiet, Vital Voices zaprosiło uczestniczki do dyskusji o tym, jaka jest dziś liderka? Jakie ma cechy? Czym się wyróżnia?
– Badania Vital Voices Global Partnetship pokazały, że takie wspólne cechy, które  łączą liderki z różnych zakątków świata rzeczywiście istnieją. Jeżeli chcemy coś osiągnąć w biznesie, jest takich pięć cech, które warto zapamiętać, warto ich w sobie poszukać i nad nimi pracować. To pasja i siła do działania, umiejętność bycia  ponad podziałami, chęć i gotowość dzielenia się swoim czasem i wiedzą, czyli mentoring. Nie należy też obawiać się ryzyka i dobrze jest czuć się związanym ze społecznością lokalną.

– Podkreśla pani znaczenie dzielenia się wiedzą, doświadczeniem. A czy nie jest często tak, że kobiety bywają zawistne o sukces drugiej kobiety?
– „W piekle jest specjalne miejsce dla kobiet, które sobie nie pomagają…” To słowa współzałożycielki Vital Voices Madelaine Albright. Oczywiście, wszędzie może istnieć zawiść, niezdrowa rywalizacja, ale my wychodzimy z założenia, że natura kobiety jest taka, by pomagać słabszym.

– Teraz Polki pomagają kobietom z Eurazji. Na czym polega najnowsza edycja państwa mentoringu?
– Od 10 września przez trzy tygodnie, białoruska opozycjonistka Olga Karatch, doradczyni premiera Gruzji, koordynatorka programów ONZ z Ukrainy, koordynatorka narodowego programu przy Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju z Mołdawii oraz 11 innych niezwykłych kobiet z krajów Eurazji będzie spotykać się z polskimi kobietami sukcesu w ramach programu mentoringowego Vital Voices Poland. Polski oddział Vital Voices Global Partnership – organizacji założonej w 1997 roku przez Hillary Clinton i Madeleine Albright wspierającej i promującej aktywnie przedsiębiorcze kobiety na całym świecie – przeprowadził już dwa programy skierowane do kobiet z Polski. Tym razem po raz pierwszy wspiera kobiety z Eurazji. To nauka od najlepszych: jak być liderką w biznesie, polityce czy organizacjach pozarządowych. Jak działać, by mieć wpływ, by zmieniać świat.

Szkolenie to budowa relacji uczeń – mistrz. Mentorka – kobieta sukcesu, która dzieli się wiedzą i doświadczeniem, tworzy partnerską, opartą na zaufaniu relację z Mentee – uczestniczką szkolenia. Bliska więź w codziennych czynnościach pomaga uczestniczce programu wzmocnić cechy liderki. Oprócz spotkań z mentorką (tzw. job shadowing), uczestniczki szkolenia biorą udział w wykładach i warsztatach biznesowych, medialnych i w networkingu, w czasie którego będą miały szansę poznać wpływowe kobiety z Polski i świata. Mentorkami Vital Voices Poland są m.in.: Jolanta Kwaśniewska, Agnieszka Kozłowska-Rajewicz – Pełnomocnik Rządu ds. Równego Traktowania), Katarzyna Westermark – prezes The Walt Disney Poland, Małgorzata Surdek z CMS Cameron McKenna czy Zofia Dzik, prezes Fundacji Humanites.

– A jak obecnie wygląda sytuacja kobiet na świecie? Gdzie jest najwięcej managerek?
– Najnowszy raport Grant Thornton International pokazuje, że wciąż za mało kobiet na świecie zajmuje stanowiska managerskie. Mimo, że co druga osoba na planecie to kobieta, to globalnie co piąte stanowisko dyrektorskie i jedynie co dziesiąty dyrektor zarządzający firmą, to przedstawicielka płci pięknej. W Europie kobiety na dyrektorskich stanowiskach występują nieco częściej (24proc.), tuż przed Południowo Wschodnią Azją (32 proc.) i przed Ameryką Łacińską (22 proc.). Jeśli chodzi o państwa to liderem jest Rosja z udziałem kobiet na stanowiskach dyrektorskich aż 46 proc. W Polsce przedsiębiorstwa to 30 proc. Daleko w tyle są na przykład Niemcy (13 proc.) i Japonia – tylko 5 proc.

– A miała pani okazję ocenić polskie kobiety biznesu?
– Sądzę, że polska businesswoman jest kobietą sukcesu, z poczuciem samorealizacji w sferze zawodowej oraz zachowaniem równowagi pomiędzy życiem zawodowym a rodzinnym. Polki są silnymi kobietami, wytrwałymi i konsekwentnymi. Dbają o ciągłe kształcenie i wzrost kwalifikacji. Te zarządzające firmą, zwracają uwagę na zachowanie dobrych relacji w zespole.

– Czego polskie businesswoman mogą nauczyć liderki Eurazji?
– Z pewnością bardzo wiele. Polki, które są liderkami i wpływają na to, jaki świat ich otacza, jaka jest dziś Polska, mają bezcenną wiedzę, którą zdobyły w czasie transformacji Polski na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku. Teraz mogą się tą wiedzą podzielić, mogą zostać mentorkami, dla przyszłych liderek z Eurazji. I temu służą szkolenia organizowane przez Vital Voices Poland.

– Co jest najważniejsze w podniesieniu roli kobiety w społeczeństwie?
– Pierwszy krok to edukacja. Dziewczęta, jeśli mogą się uczyć, bardziej się przykładają i dostają w szkole lepsze oceny niż chłopcy i w większości rozwiniętych krajów to kobiety stanowią większość studentów na uczelniach wyższych. Praca w XXI wieku będzie w coraz większym stopniu pracą umysłową. Kobiety mają więc szansę na zajęcie ważnych stanowisk.

– Na koniec jeszcze pytanie, które się narzuca: czy jest pani feministką? Czym jest dla pani feminizm?
– Nie uznaję terminu feminizm, chociaż mój syn, którego samotnie wychowuję (razem mam troje dzieci) uważa, że jestem straszną feministką. Dla mnie istnieje tylko jeden termin, który powinien obowiązywać. To humanizm. Poszanowanie drugiej osoby, pomoc, akceptacja, działanie na rzecz innych.

Co lubi Margaux Bergen?

Biżuteria – bursztyny
Ubrania – Maiyet – firma sprzedaje dobra luksusowe wytworzone we współpracy oparciu o ideę fair trade
Kuchnia – ulubionym daniem jest jagnięcina z chrupiącymi ziemniakami i szarlotka
Hobby – kupowanie i czytanie książek