Kobiety na szczycie

Kwestia równych warunków pracy dla kobiet wciąż pozostaje gorącym tematem, lecz jedna z globalnych firm dowiodła, że przebicie się przez szklany sufit i mur uprzedzeń nie jest jedynie pobożnym życzeniem. Dokonał tego polski Berlitz.

Piątkowe popołudnie na Żurawiej, ścisłe centrum Warszawy. Na zewnątrz słota, w lokalu grupa pań przy stoliku. Spotkanie nie ma jednak nic wspólnego ze stereotypową kawą i ploteczkami. Jest to zebranie kierownictwa Ośrodków Szkoleń Językowych Berlitz z dyrektorem zarządzającym Grażyną Słowikowską. Długa historia Berlitz w naszym kraju (obecnego już w 7 kluczowych miastach) rozpoczyna się w 1909 r. jako inicjatywa Henry’ego Ratulda i jego żony. Kolejne ośrodki powstały w Łodzi w roku 1910 i Krakowie w 1911 r. Gdy wybuchła I Wojna Światowa, Ratuld wyruszył walczyć, Berlitz zaś, po raz pierwszy, pozostawiony został w kobiecych rękach. Pomimo groźby upadku wiszącej nad ośrodkami niczym miecz Damoklesa, firma przetrwała do 1939 roku. W 1991 r. działalność została wznowiona pod przewodnictwem G. Słowikowskiej. Na otwarcie kolejnych ośrodków w Warszawie,

Poznaniu, Wrocławiu, Łodzi, Krakowie, Katowicach i Gdańsku nie trzeba było długo czekać. W tym ostatnim lektorzy, jak i nauczyciele mieli styczność z samym Lechem Wałęsą, ponieważ Berlitz dzieli tam budynek z Solidarnością.  Sukces Berlitz nie jest jedyną rzeczą wartą odnotowania – wart uwagi jest również fakt, iż kierownictwo pozos­taje w kobiecych rękach. Składa się w całości z dziesięciu przedstawicielek płci pięknej. Imponujące? Nie tylko Polska może poszczycić się obecnością płci pięknej w kadrze zarządzającej. Do 1 kwietnia prezesem globalnej firmy była Yukako Uchinaga, której spuścizną jest ponad 550 ośrodków, rozmieszczonych w ponad 70 krajach.

Już w 2008 r., w chwili nominacji Y. Uchinagi, Berlitz mógł posz­czycić się pozycją najstarszej, najbardziej rozpowszechnionej i najbardziej prestiżowej szkoły językowej na świecie. Dziedzictwem, które pozostawia, jest Global Education Company. Pod kierownictwem Y. Uchinagi właśnie, wystartował „Global Leadership Training” i e-Berlitz – internetowe lub, jak kto woli, zintegrowane kursy mające na celu podwyższenie kompetencji uczniów również poza oferowanymi lekcjami.

Udając się na zasłużony odpoczynek, Y. Ushinaga powiedziała: „Wiele radości sprawia mi, że nasze wysiłki przynoszą efekty. Global Leadership Training jest strzałem w dziesiątkę. Pomaga on naszym klientom stać się managerami światowego kalibru. Wypuszczony na rynek ostatnimi czasy program zintegrowanego nauczania Berlitz łączy w sobie uznaną już interakcję między lektorem a uczniem z możliwościami internetowej platformy edukacyjnej.”

Czym zatem jest Global Leadership Training? Czemu Berlitz postanowił rozwijać swoją działalność w tym kierunku? Zgromadzone przy herbatce panie spieszą z wyjaśnieniem. Sęk tkwi w pokonywaniu barier, z którymi boryka się kierownictwo w toku wykonywania swych powinności. Mowa o barierach językowych, kulturowych, etnicznych, religijnych i obyczajowych. Kurs Zarządzania pomaga rozpoznać, uwzględnić i wykorzystać całą gamę środowisk, w których przyszło danemu managerowi działać  w celu osiągnięcia jak najlepszych efektów.

– W Polsce firmy, gdzie managerem jest kobieta, są wciąż nowością – stwierdza G. Słowikowska. – Badania wykazują, że CV złożone przez mężczyznę jest wciąż bardziej przychylnie traktowane, niż zaprezentowane przez kobietę. Mimo to kierownictwo Berlitz pozostaje w rękach kobiet. Dlatego też kwestie zawiłości zwyczajów kulturowych i wynikające z nich trudności nie są nam obce. Co więcej, Berlitz jest przedsięwzięciem globalnym, które działa według potrzeb rynków międzynarodowych. Nie jesteśmy płotką starającą się pokazać grubym rybom na co nas stać. Współpraca i ciągły przepływ informacji ciągnie się od USA, przez Paryż, Brukselę, Tokio, aż po Tel Awiw. Dla kogoś z zewnątrz może to wyglądać jak koleżeńska wymiana zdań, ale nigdy nie tracimy z oczu niebezpieczeństw związanych z interakcją międzykulturową. Dlatego też, z uwagi na nasze doświadczenie, uważamy naszą ofertę za najlepiej dostosowaną do potrzeb firm międzynarodowych lub takich, które mają w zamierzają zaistnieć na rynkach międzynarodowych.

– Jako przykład niech posłuży PepsiCo – dodaje Grażyna Słowikowska. – Jest to jedna z pierwszych firm, która zatrudniła Berlitz w celu przeprowadzenia serii wewnętrznych przemian. Przemiany te były dogłębne i dotknęły wszystkich 90 tys. pracowników, od dyrektora wykonawczego na szeregowym pracowniku kończąc. Nawigując w strefie wpływów 180 krajów, 24 stref czasowych i 40 języków urzędowych, Berlitz musiał uporać się z niejedną przeciwnością. Naturalnie, firma brała pod uwagę zróżnicowanie kulturowe w swych szeregach, lecz każdy z managerówlokalnych zdawał się mieć inny pomysł na wcielenie koniecznych zmian w życie i na pomysłach się kończyło. By PepsiCo mogła osiągnąć swoje cele, firma zwróciła się do Berlitz.

W czym zatem tkwi sekret Berlitza? Czy jest to kwestia kobiecego dotyku?
– Wystarczy zapisać się na nasz Global Leadership Training, by się przekonać – żartobliwie podpowiada G. Słowikowska. – A mówiąc poważnie; jesteśmy międzynarodową firmą ze znaczącym zapleczem, zapewniającą najwyższy poziom szkoleń oraz mającą na uwadze potrzeby rynku lokalnego. Spójrzmy prawdzie w oczy: w samej Polsce mamy 9 ośrodków językowych umiejscowionych w niesłychanie zróżnicowanych miejscach. Każdym z tych ośrodków zarządza jedna z uroczych pań, które trzymają pieczę nad potrzebami i wymaganiami naszych klientów. Co więcej, możemy się pochwalić gamą lektorów z całego świata. Wielu z nich zdobyło doświadczenie w środowisku korporacyjnym. Ci ludzie mają wiedzę o zarządzaniu i różnorodności.

Co lubią managerki Berlitz?

Zegarki – Omega „Constellation Double Eagle”, Festina, Swatch, Pandora, Anne Klein
Ubrania – Sisley, Simple, Banana Republic.
Buty – Tommy Hilfiger, Ecco, Clarks, Ryłko. Okulary  DKNY, Marc Jacobs, Giorgio Armani, Chanel, Ray Ban Wayfarer
Wakacje – Kreta, Nordkapp, Sycylia, Mazury, polskie góry, Chiny, Włochy
Kuchnia – wegańska, amerykańska, włoska, japońska, hiszpańska, tajska, polska
Samochody – Volvo, Mini Cooper, Fiat Punto Evo, Renault Megane
Hobby – makrofotografia, joga, snowboarding, pływanie, narty, podróże, tai chi, wycieczki rowerowe, literatura psychologiczna, gotowanie, jeździectwo, tresura psów, muzyka, kino, ogrodnictwo, muzyka jazzowa i wczesnobarokowa, nauka języków obcych, grafika
Telefony  iPhone, Samsung Galaxy S, Sony Ericsson Xperia Arc S