Już jest! W San Francisco Audi zaprezentowało model e-tron

źródło: Audi

Nawet 300 kW mocy wyjściowej i elektryczny napęd na cztery koła, zasięg 400 kilometrów (wg. założeń cyklu WLTP) i możliwość szybkiego ładowania z mocą do 150 kW oraz użyte po raz pierwszy w seryjnie produkowanym samochodzie wirtualne lusterka zewnętrzne

Audi e-tron to pierwszy produkowany seryjnie, w pełni elektryczny model spod znaku czterech pierścieni. Ten sportowy SUV klasy wyższej, charakteryzujący się wieloma udogodnieniami ułatwiającymi codzienne użytkowanie, został dziś w San Francisco zaprezentowany po raz pierwszy.

Audi e-tron jest elektrycznym SUV’em przeznaczonym do wypoczynku i wyjazdów rodzinnych, ale posiadającym również pierwiastek sportowy. Samochód ma 4901 mm długości, 1935 mm szerokości i 1616 mm wysokości. Oferuje przestrzeń i komfort charakterystyczne dla modeli klasy wyższej produkowanych przez koncern z Ingolstadt. Rozstaw osi to 2928 mm, zatem wewnątrz pojazdu jest dużo miejsca dla czterech pasażerów i ich bagaży. Pojemność bagażnika to 660 litrów, co sprzyja dalekim wyprawom tym elektrycznym SUV-em.

źródło: Audi

Imponująca wydajność w każdym terenie: napęd i dynamika

Wydajność, osiągi i cisza – Audi e-tron jest doskonałym przykładem doświadczeń z dużą mocą, bez emisji zanieczyszczeń i prawie bezgłośnie. Moc systemowa napędu to nawet 300 kW, a moment obrotowy to 664 Nm. Maksymalny moment obrotowy osiągany jest w ułamkach sekundy i zapewnia ogromną siłę uciągu. Od 0 do 100 km/h Audi e-tron przyspiesza w 5,7 sekundy. Prędkość maksymalna, to ograniczone elektronicznie 200 km/h. Nowa generacja napędu quattro – elektryczny napęd na cztery koła – zapewnia doskonałą trakcję i prowadzenie w każdym terenie i w każdych warunkach pogodowych. Dzięki takiemu napędowi możliwa jest ciągła i w pełni zmienna dystrybucja momentu obrotowego pomiędzy osiami. Cały proces zachodzi w ułamkach sekundy. W większości przypadków elektryczny SUV, w celu osiągnięcia najwyższej sprawności, używa głównie tylnego silnika. Jeśli kierowca potrzebuje więcej mocy niż silnik ten może dostarczyć, elektryczny napęd na cztery koła przekazuje tyle momentu obrotowego ile akurat potrzeba, na koła osi przedniej. Dzieje się tak również predyktywnie – przed poślizgiem na oblodzonej jezdni, podczas szybkiego pokonywania zakrętu lub w przypadku podsterowności i nadsterowności pojazdu. Dynamiczne talenty Audi e-tron ujawniają się zwłaszcza w warunkach słabej przyczepności, np. na śniegu. Kluczowym czynnikiem sportowego charakteru i doskonałej dynamiki poprzecznej tego samochodu, jest niskie położenie i centralna pozycja montażowa elementów napędu. System akumulatorów jest optymalnie dopasowany do wymiarów Audi e-tron. Umieszczono go pomiędzy osiami i nadano formę płaskiego, szerokiego bloku zamontowanego tuż pod kabiną pasażerską. Takie ułożenie sprawia, że środek ciężkości Audi e-tron znajduje się w miejscu podobnym, co środek ciężkości limuzyny. Rozkład obciążeń osi jest doskonale wyważony i wynosi niemal 50:50. Za pomocą Audi drive select kierowca może różnicować charakterystyki prowadzenia Audi e-tron w siedmiu wariantach, zależnych od sytuacji, warunków na drodze i osobistych preferencji. System ten wpływa również na pracę standardowego zawieszenia pneumatycznego z adaptacyjnymi amortyzatorami. W wyniku tego zauważyć i odczuć można ogromną różnicę pomiędzy komfortem płynnego toczenia się, a sportowym, stabilnym prowadzeniem. Pneumatyczne sprężyny indywidualnie dostosowują się do warunków drogowych. W zależności od prędkości i preferencji kierowcy, zmieniają też wysokość zawieszenia nawet o 76 mm. Podczas dłuższych podróży niżej zawieszona karoseria wpływa na poprawę aerodynamiki, co z kolei skutkuje zwiększeniem zasięgu.

źródło: Audi

Wysoka wydajność: rekuperacja, aerodynamika i zarządzanie temperaturą

Według założeń cyklu WLTP, Audi e-tron na jednym ładowaniu pokonuje ponad 400 km. Wartość ta jest uzyskiwania przede wszystkim dzięki nowoczesnemu układowi rekuperacji, odpowiadającemu za odzyskiwanie energii wystarczającej potem na pokrycie zapotrzebowania ok. 30 procent zasięgu. Elektryczny SUV odzyskuje energię na dwa sposoby: podczas żeglowania, gdy kierowca zwalnia pedał przyspieszenia oraz podczas hamowania, gdy kierowca wciska pedał hamulca. W obu przypadkach silniki elektryczne zachowują się jak generatory, przemieniając energię kinetyczną w energię elektryczną. Jeśli przyspieszenie ujemne osiąga wartość do 0,3 g, elektryczny SUV rekuperuje energię wyłącznie za pomocą silników elektrycznych. Dziej się tak przez ponad 90 procent czasu jazdy. Hamulce nie są aktywne aż do momentu, w którym kierowca wciśnie pedał hamulca by zahamować z mocą większą niż 0,3 g. Dzięki nowej koncepcji elektrohydraulicznego uruchamiania hamulców, reagują one bardzo szybko. Audi jest pierwszym na świecie producentem z branży motoryzacyjnej, który zastosował tego typu rozwiązanie w seryjnie produkowanym samochodzie elektrycznym. Podczas hamowania, które rozpocznie się przy prędkości 100 km/h, Audi e-tron może odzyskać energię elektryczną o maksymalnej wartości 300 Nm i 220 kW. Odpowiada to ponad 70 procentom zużytej energii operacyjnej. Żaden inny seryjnie produkowany samochód nie osiąga takich wartości. Zintegrowany elektrohydraulicznie system sterowania hamulcami, osobno dla każdej z osi, w zależności od sytuacji drogowej decyduje, czy SUV wykorzysta do rekuperacji silnik elektryczny, hamulce konwencjonalne, czy kombinację obu tych elementów. Przejście pomiędzy hamowaniem elektrycznym, a hydraulicznym, jest płynne i niezauważalne. Innym kluczowym czynnikiem wpływającym na wysoką wydajność Audi e-tron jest zaawansowana aerodynamika. Jednym z najważniejszych elementów tej koncepcji są opcjonalne wirtualne lusterka zewnętrzne – rozwiązanie użyte po raz pierwszy w modelu produkowanym seryjnie. W każdym ze wsporników lusterek na drzwiach znajduje się mała kamera, obraz z której wyświetlany jest na wysoko kontrastowych ekranach z diod organicznych OLED umieszczonych wewnątrz pojazdu. Inne rozwiązania aerodynamiczne, takie jak pneumatyczne zawieszenie i w pełni osłonięte podwozie, którego elementem jest aluminiowa płyta chroniąca wysokonapięciowy akumulator, spełniają swe zadania ukryte przed ludzkim wzrokiem. Rozwiązania te, podobnie jak regulowany wlot powietrza chłodzącego, redukują opór powietrza. Wlot zawiera kanały wykorzystywane do chłodzenia przednich hamulców i służy jako punkt styku kompleksowego systemu zarządzania ciepłem ze standardową pompą ciepła. Zalety systemu zarządzania ciepłem to niezachwiana, wysoka wydajność nawet przy dużych obciążeniach, duża żywotność akumulatora i możliwość szybkiego ładowania prądem stałym. Wyposażone w wirtualne lusterka zewnętrzne Audi e-tron osiąga wartość Cd rzędu 0,27, co jest najlepszym wynikiem w segmencie pojazdów typu SUV. Przy standardowym profilu użytkowania pojazdu, taki współczynnik oporu daje przewagę ok. 40 km na jednym ładowaniu, porównując do podobnego, konwencjonalnie napędzanego pojazdu.

źródło: Audi

Inteligentne rozwiązania do wykorzystania w domu i w drodze: koncepcje ładowania

Audi e-tron jest pierwszym seryjnie produkowanym pojazdem, który można naładować prądem stałym z mocą do 150 kW na stacji szybkiego ładowania. Oznacza to, że samochód w około pół godziny gotów jest do pokonania kolejnego odcinka długiej podróży. Elektryczny SUV może być też ładowany prądem zmiennym z mocą 11 kW, a opcjonalnie z mocą 22 kW. Usługa własna Audi: e-tron Charging Service, daje właścicielom tego samochodu łatwy dostęp do 80 procent publicznych stacji ładowania w Europie. Bez znaczenia, czy prąd stały, czy zmienny, 11 kW, czy 150 kW – wszystkim czego potrzebuje tu kierowca do rozpoczęcia procesu ładowania, jest specjalna karta. Procedura stanie się jeszcze łatwiejsza po uruchomieniu w roku 2019 funkcji Plug & Charge (podłącz i ładuj). Z jej pomocą samochód sam autoryzuje się na stacji ładowania i uruchamia ją automatycznie. Audi oferuje też różne rozwiązania dla ładowania akumulatorów w domu. Standardowy, mobilny system ładowania można podłączyć do domowego gniazdka 230 V lub do trójfazowego gniazda 400 V. Opcjonalny system ładowania connect podwaja moc ładowania do 22 kW. W połączeniu z domowym systemem zarządzania energią, dostępne są w nim takie funkcje jak ładowanie w godzinach, w których prąd elektryczny jest tańszy, czy ładowanie energią słoneczną pozyskiwaną z domowego systemu fotowoltaicznego.

źródło: Audi

Zelektryfikowana wizualizacja: wnętrze i wygląd zewnętrzny auta

Audi e-tron odzwierciedla podstawowy formalny idiom stylistyki Audi, przełożony na język ery elektrycznej przez nowe, stylistycznie zdefiniowane szczegóły. Znakiem rozpoznawczym Audi e-tron, podobnie jak wszystkich SUV-ów marki z czterema pierścieniami w logo jest ośmiokątny grill osłony chłodnicy Singleframe z pionowym ożebrowaniem. Jego korpus jest w dużej mierze zamknięty i pomalowany w kolorze platynowo szarym, co podkreśla cechy tego w pełni elektrycznego modelu. Przy dolnej krawędzi reflektorów diodowych Matrix LED, cztery poziome pasma świetlne tworzą specyficzną dla e-tron sygnaturę świateł do jazdy w dzień. Po raz pierwszy są one zintegrowane bezpośrednio z reflektorami. Ekspresyjna stylistyka progów z czarnymi wstawkami wizualizuje umiejscowienie akumulatora – centrum energetycznego Audi e-tron. Listwy w szerokim dyfuzorze z tyłu auta zwracają uwagę na to, że jest ono pozbawione rur wydechowych. Logo e-tron na gnieździe ładowania w kolorze pomarańczowym oraz zaciski hamulców opcjonalnie malowane w tym samym kolorze, nawiązują do oznakowania w ten sposób źródeł wysokiego napięcia. Kolorowe akcenty, podobne do powyższego, występują również w przestronnym wnętrzu, którego stylistyka oddaje wydajność, inteligencję i lekkość. Duży stylistyczny łuk, w który zgrabnie wkomponowano opcjonalne wirtualne lusterka zewnętrzne, rozciąga się przez całą szerokość deski rozdzielczej, od jednych drzwi do drugich. Cyfryzację we wnętrzu auta wyniesiono na zupełnie nowy poziom. Konsola tunelu środkowego spoczywa na otwartych ściankach bocznych. Nad nią wyraźnie unosi się podłokietnik z wbudowaną dźwignią zmiany trybów, którą kierowca obsługuje kciukiem i palcem wskazującym. Lekkość i wydajność połączono tu w jedno. Cały obszar przed i za kierownicą koncentruje się na kierowcy, a dwa duże ekrany systemu MMI touch response skierowane są w jego stronę. Ekrany zastąpiły prawie wszystkie przełączniki i pokrętła. Wiele funkcji można też wywołać przy pomocy systemu głosowego. Kierowca wybrać może jeden z dwóch widoków standardowego systemu Audi virtual cockpit. Wszystkie wyświetlane na nim informacje charakteryzują się wyraźną grafiką o wysokiej rozdzielczości. Opcjonalny system Audi virtual cockpit plus oferuje trzeci widok ekranu, podkreślający elektryczny system napędowy pojazdu. Wszechstronny komfort w połączeniu z wysokiej jakości materiałami i doskonałym wykonaniem sprawiają, że mobilność elektryczna jest wyjątkowym doświadczeniem.

źródło: Audi

Connectivity najwyższej klasy: infotainment i systemy wsparcia

Na rynku niemieckim Audi e-tron wyposażone jest standardowo w najwyższej klasy centralę multimedialną MMI navigation plus, w skład której wchodzą standard transmisji danych LTE Advanced i hotspot Wi-Fi. System nawigacji inteligentnie sugeruje dojazd do punktu docelowego, bazując na poprzednio wybieranych drogach. Wybór uzupełniany jest sugestiami plannera przebiegu trasy e-tron. Planner wyświetla dogodny przebieg trasy, oznaczając na nim punkty ładowania akumulatorów. System nawigacji bierze pod uwagę nie tylko stan naładowania akumulatorów, ale również sytuację drogową. W kalkulacji czasu przyjazdu ujęty jest czas potrzebny na ładowanie. Cała gama systemów wsparcia kierowcy czyni jazdę Audi e-tron o wiele bardziej relaksującą. Należy do nich asystent wydajności, który pomaga kierowcy jechać ekonomicznie, uruchamiając automatyczną rekuperację i dając mu z wyprzedzeniem odpowiednie sygnały wyświetlane w Audi virtual cockpit. Do identyfikacji otoczenia drogowego i trasy system używa czujników radarowych, obrazów pozyskiwanych z kamery, danych nawigacji i informacji Car-to-X. W połączeniu z adaptacyjnym asystentem jazdy, asystent wydajności może predyktywnie wyhamowywać i przyspieszać Audi e-tron. Systemom wspomagającym towarzyszy centralny sterownik systemów wsparcia kierowcy, bez ustanku obliczający dokładny model otoczenia pojazdu. W zależności od wybranej opcji, dane pozyskiwane są nawet z pięciu czujników radarowych, z sześciu kamer, dwunastu czujników ultradźwiękowych i skanera laserowego. Audi e-tron będzie pierwszym modelem spod znaku czterech pierścieni, który pozwoli klientom, gdy zajdzie taka potrzeba, na dodawanie pewnych funkcji online. Będzie to możliwe od połowy roku 2019. W ten sposób będzie można na przykład rozbudować diodowe reflektory do poziomu reflektorów diodowych Matrix z inteligentnie sterowaną wiązką świateł drogowych oraz dodawać kolejne systemy wspomagania kierowcy i systemy infotainment, takie jak radio cyfrowe DAB+, czy Audi smartphone interface.

Pierwsze dostawy: na początku 2019

Audi e-tron zjeżdża z taśmy produkcyjnej w neutralnej pod względem emisji CO2 fabryki w Brukseli. Pierwsze dostawy do polskich klientów planowane są na początek roku 2019.