Inteligentne oszczędzanie

Tu nie ma mowy o „przystosowaniu do pracy na gazie”. Škoda oferuje modele Citigo, Fabia i Rapid z LPG i benzyną jako odmiany seryjnych samochodów

Trzy modele Škody, Citigo, Fabia i Rapid, są dostępne w wersjach z silnikami zasilanymi zarówno benzyną, jak i LPG. Konstrukcja instalacji paliwowej w tych jednostkach (są to silniki 1.0 MPI 60 KM i 75 KM oraz 1.2 TSI 90 KM i 110 KM) oraz system sterowania ich pracą pozwala na uzyskanie znaczących oszczędności w wydatkach na paliwo. Instalacje gazowe stosowane przez Škodę w tych silnikach pochodzą od jednego z najlepszych producentów tego typu produktów na świecie, Landi Renzo, i zostały zaprojektowane, skonstruowane i dostosowane bezpośrednio dla każdej z jednostek napędowych – oddzielnie dla każdej wersji. Dzięki temu użytkownicy mogą traktować samochody z tą instalacją paliwową po prostu jak fabryczne Škody. A zyskują przy tym wiele…

Wiele, bo oferowany przez Škodę i Landi Renzo typ zasilania jest sterowany inteligentnie, przełączanie między paliwami odbywa się całkowicie automatycznie, a kierowca zauważa tylko znacząco niższe wydatki za tankowanie. System wybiera rodzaj paliwa wtryskiwanego do cylindrów nie tylko – jak inne spośród bardziej zaawansowanych systemów LPG oferowanych na rynku – w zależności od temperatury silnika, ale też od zapotrzebowania energetycznego, a więc obciążenia jednostki napędowej. W efekcie droższa benzyna jest wykorzystywana w minimalnym zakresie – tylko w fazie nagrzewania silnika oraz na wysokich obrotach. W pozostałym zakresie pracy silnik wykorzystywać będzie LPG, który co prawda ma trochę mniejszą kaloryczność (wytwarza mniej energii z takiej samej objętości co benzyna), ale dzięki inteligentnemu sterowaniu pracą silnik zasilany LPG rozwija tylko nieznacznie mniejszą moc i moment obrotowy, dzięki czemu jazda staje się dużo tańsza.

Proponowane przez Škodę rozwiązanie pozwala kierowcy na spokojną jazdę ze świadomością, że w razie konieczności jego samochód jest gotowy do pełnej wydajności. Czyli jeśli kierowca potrzebuje nagle pełnej mocy, np. rozpoczynając gwałtowny manewr wyprzedzania, system sam w ułamku sekundy przestawi silnik na benzynę, dodając użytkownikowi w tej najważniejszej chwili jeszcze kilka niutonometrów i koni mechanicznych, niezbędnych w tym momencie. Natychmiast po zmniejszeniu obciążenia silnik ponownie zasilany będzie gazem, pracując taniej i bardziej ekologicznie. Oczywiście, wersje Citigo, Rapida i Fabii są objęte gwarancją Škody.