iCEA: rozpoczęliśmy ekspansję w Indiach i USA

Dzięki kilkunastoletniemu doświadczeniu i największemu działowi technicznemu  w Polsce, jesteśmy w stanie świadczyć usługę SEO na całym świecie – zapowiada w rozmowie Łukasz Nawrocki, prezes grupy kapitałowej Digital Now! Holding, do której należy jeden z krajowych liderów branży SEO – Grupa iCEA. Firma wdrożyła już z sukcesem specjalną ofertę wsparcia sprzedaży za granicą dla rodzimego sektora e-commerce. Uruchomiła także własne spółki-oddziały w Indiach i USA.

W 2020 roku przeprowadziliście największą w branży fuzję spółek. Jakie są plany na ten rok?

Przede wszystkim ekspansja na rynki zagraniczne, dalsze podnoszenie jakości usług oraz rozszerzanie działalności Grupy o kolejne wąsko wyspecjalizowane spółki, jak chociażby nasza najnowsza inwestycja – Blue Whale Press, autorskiej sieci reklamowej, będącej jednocześnie wydawcą tematycznych portali informacyjnych. Stale rozszerzamy działalność Grupy iCEA, która jest pierwszą i jedyną firmą w Polsce świadczącą kompleksową usługę SEO360, nie ograniczając się do zwiększania widoczności w wyszukiwarce, ale kierując działania na wyższą sprzedaż u naszych klientów. Spółka specjalizuje się w pozycjonowaniu stron mającym na celu zwiększenie konwersji, audytach i badaniach UX. Realizowana strategia biznesowa ma doprowadzić w ciągu dwóch lat do aż trzykrotnego zwiększenia przychodów oraz zajęcia przez Grupę iCEA pozycji lidera branży jako największej agencji SEO w kraju.

Dlaczego głównym motorem rozwoju ma stać się właśnie ekspansja zagraniczna?

Na rynku polskim działamy już od 14 lat. Daliśmy się poznać naszym klientom jako profesjonaliści o wyróżniającym się know-how, którzy nie boją się wyzwań. Zdobyte zaufanie, a także bogate doświadczenie było dla nas impulsem do śmiałego patrzenia w przyszłość – ku dalszej ekspansji nie tylko naszych klientów, ale także Grupy iCEA. Do tej pory z dużymi sukcesami prowadziliśmy projekty związane z ekspansją zagraniczną dla naszych klientów w Polsce. Pracowaliśmy także przy kampaniach zagranicznych klientów na ich rodzimych rynkach, głównie anglojęzycznych oraz niemieckojęzycznych. Globalne doświadczenie, a także bardzo pozytywny odbiór oferowanych przez iCEA usług, zachęcił nas do odważniejszej i szerszej ekspansji na największe rynki: Europę, Azję oraz USA. Taka decyzja to także efekt dynamicznego wzrostu sektora e-commerce, który rozwija się u nas szybciej niż w wielu innych krajach. Transformację do sfery online przyspieszyła dodatkowo pandemia. Jak wynika z najnowszych analiz PwC, internetową sprzedaż produktów i usług prowadzi już prawie 150 tysięcy polskich firm. Korzystają one zarówno z własnych e-sklepów, jak i platform typu marketplace. Pociąga to za sobą rozwój narzędzi sprzedaży, np. usług kurierskich, nowych modeli płatności oraz różnych form marketingu internetowego, do których zalicza się SEO. Zgodnie z prognozami w ciągu najbliższych 5 lat wartość polskiego rynku e-commerce będzie zwiększać się rocznie o 12 procent i osiągnie w 2026 roku poziom 162 mld złotych. To bardzo atrakcyjny tort, w którym chcemy mieć swój znaczący udział.

Co proponujecie e-sprzedawcom?

Coraz więcej przedsiębiorców z branży e-commerce zaczyna sprzedawać produkty za granicą, a my ich w tym skutecznie wspieramy. Grupa iCEA dysponuje wyspecjalizowanym zespołem, innowacyjną ofertą i za każdym razem dopasowuje strategię działań do specyfiki klienta. Dzięki temu zgłasza się do nas wielu przedsiębiorców z rekomendacji  innych naszych klientów. Na współpracę z nami i pozycjonowanie za granicą zdecydowali się już na przykład NobleLashes – lider w obszarze produktów do stylizacji rzęs, czy Sneaker Peeker, jeden z bardziej rozpoznawalnych e-sklepów z butami w Polsce.

Wiele przedsiębiorstw wciąż wątpi w skuteczność narzędzi internetowych. Na czym polega wartość dodana, którą możecie wnieść do ich działalności?

W 2020 roku stworzyliśmy unikalną ofertę iCEA Prime International, przygotowaną specjalnie dla firm planujących e-sprzedaż poza Polską. Obejmuje ona między innymi analizę i wybór najlepiej rokujących dla klienta rynków zagranicznych, zaawansowaną analizę potencjalnej konkurencji opartej na metodach Big Data, opracowanie strategii wejścia, audyt serwisu sprzedawcy pod względem użyteczności na danym rynku oraz dostosowanie go do lokalnej specyfiki.

Rozpoczęliście także ekspansję zagraniczną jako samodzielny inwestor…

Po szczegółowych analizach zdecydowaliśmy się w ubiegłym roku na utworzenie dwóch samodzielnych firm-oddziałów ze 100-procentowym kapitałem własnym. Pierwsza z nich, jeszcze w fazie organizacji, będzie miała siedzibę w USA i biuro w Nowym Jorku. Natomiast na miejsce drugiego oddziału, który właśnie rozpoczął działalność, wybraliśmy Indie. Posiadają one rozwinięty sektor IT, na miejscu działają liczne uczelnie techniczne, pracownicy mają doświadczenie we współpracy z dużymi firmami, a także odpowiedni poziom wiedzy informatycznej. Dzięki temu stanowią doskonałe miejsce dla takiej inwestycji i hub do ekspansji na Azję. Pracując na miejscu w Indiach, które same są ogromnym i szybko rozwijającym się rynkiem online, będziemy w stanie zapewnić jeszcze wyższą jakość usług SEO360 i SXO, czyli pozycjonowania połączonego z podejściem “UX-owym”, firmom z Europy sprzedającym na subkontynencie i innych krajach azjatyckich. Oddział w USA stworzy takie same możliwości klientom na rynku amerykańskim. Równoległa praca 250 specjalistów na trzech kontynentach oznacza ponadto usługi online 24 godziny na dobę, niezależnie od strefy czasowej.

Gdzie działa wasza indyjska firma?

W Gurgaon zlokalizowaliśmy nasz indyjski oddział. Uruchomiliśmy go w listopadzie, a niedawno zakończyliśmy pierwszy nabór i szkolenia pracowników. Plan zakłada stopniową rozbudowę i w 2022 rok planujemy wejść z personelem liczącym około 80 osób. Naszym celem, podobnie jak w Polsce, była od początku kadra na najwyższym poziomie, a nie outsourcing pracowników po najniższych kosztach. W Indiach mamy do dyspozycji znakomitych i doświadczonych specjalistów, którym trzeba odpowiednio zapłacić. Dzięki wysokim standardom rekrutacji zbudowaliśmy bardzo dobry, profesjonalny zespół, który może obsługiwać bez problemu nawet wyjątkowo wymagających klientów z USA. Sprzyja temu zresztą pozytywne nastawienie Amerykanów do ekspertów z Indii, które jest zupełnie inne niż w Europie – nie bez powodu na czele tak znanych technologicznych firm w USA jak Microsoft, Google czy IBM stoją właśnie Hindusi.

Czy ekspansja na rynki zagraniczne oznacza, że planujecie wyprowadzkę z kraju?

Absolutnie nie. Polska to światowy top pod względem specjalistów IT, w tym SEO. Będziemy umacniać naszą obecność na polskim rynku, natomiast chcemy osiągnąć sukces, wykorzystując nasze know-how na innych rynkach. Myślimy globalnie, a nasz cel to przekształcenie Grupy iCEA w renomowaną agencję o zasięgu międzynarodowym, świadczącą usługi dla firm zarówno z kraju, jak i zagranicy. Jestem przekonany, że kolejne etapy naszej działalności przybliżają nas do tego celu.