Grzegorz Czapla

10

Portal inwestycje.pl po raz drugi otrzymał nagrodę Deloitte dla europejskich spółek technologicznych osiągających lepsze wyniki finansowe. Fakt ten odnotowujemy ze szczególną przyjemnością, ponieważ inwestycje.pl są naszym internetowym partnerem.

Właśnie minął rok od wejścia spółki Inwestycje.pl na rynek NewConnect warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych. To był ważny rok dla spółki. Zresztą, jak mówią jej szefowie, kolejny ważny i kolejny pracowity. Otoczenie rynkowe może nie było najlepsze, bo oddech „finansowego zamętu” na rynkach czują wszyscy, ale z tym większą satysfakcją przyjęto w firmie wyniki rankingu Deloitte Technology Fast 50 Central Europe. Sześć polskich firm znalazło się w pierwszej dziesiątce rankingu Deloitte, uwzględniającego pięćdziesiąt najszybciej rozwijających się technologicznie innowacyjnych firmy w Europie Środkowej. A w tej polskiej szóstce, na piątym miejscu w całym zestawieniu (jako druga najlepsza firma z naszego kraju) znalazła się właśnie spółka Inwestycje.pl. Wrocławska firma tworzy serwisy internetowe dla inwestorów (między innymi Inwestycje.pl, Waluty.com, Kantory.pl, Fundusze24.pl) dostarczając im niezbędnych informacji, oferuje także usługi finansowe.

INTERNETOWY „CREME DE LA CREME”
W latach 2004-09 spółka osiągnęła 600-procentową dynamikę wzrostu przychodów. W ciągu kolejnego roku wskaźnik ten osiągnął poziom 2700 proc. Choć biznes w sieci rozwija się szybko, to jednak takimi wynikami mogą się pochwalić nieliczni. W ten sposób serwis Inwestycje.pl stał się równorzędnym konkurentem istniejących znacznie dłużej portali Money.pl i Bankier.pl. Liczba unikalnych użytkowników portalu zbliża się do miliona miesięcznie. Szczególnie ważne jest jednak to, że użytkownicy ci reprezentują internetowy „creme de la creme”. Są to w przeważającej części inwestorzy, czyli osoby dysponujące znacznymi środkami, a tym samym wymarzeni klienci firm oferujących produkty ze średniej i wyższej półki. Inne portale, chcąc zapewnić dotarcie do podobnej grupy docelowej, muszą mieć kilka lub nawet kilkanaście milionów użytkowników. Niestety, ciągle jeszcze w Internecie bożkami są masowość i tzw. klikalność. Wielu reklamodawców nadal łudzi się, że to najskuteczniejsza forma dotarcia do klienta. Czy aby na pewno? Trudna do zamknięcia reklama, która wyskakuje po otwarciu strony, nie tylko nie zaciekawia odbiorcy, ale zwykle budzi irytację. Ciekawe, ile osób z branży naprawdę wierzy w to, że piętnastolatek szukający informacji o grach komputerowych kupi samochód lub apartament? Jedyną rozsądną przeciwwagą jest adresowanie przekazu marketingowego do dobrze sprecyzowanego targetu.

ZACZĘŁO SIĘ OD WALUT
Wróćmy jednak na chwilę do początków, bo znalezienie się spółki na piątym miejscu w gronie sklasyfikowanym w ramach Technology Fast 50 nie stało się z dnia na dzień. Pomysł na biznes narodził się w 2004 roku z pasji do rynków finansowych. Grzegorz Czapla – założyciel firmy, dzisiaj jej prezes – aktywnie grał na giełdzie i rynku walutowym forex. W tym czasie w Polsce brakowało serwisu internetowego, który poruszałby tematykę tego rynku i dostarczał inwestorom niezbędnych narzędzi. Grzegorz Czapla wpadł na pomysł, by zbudować portal w całości poświęcony inwestycjom na rynku walutowym. Celem było stworzenie miejsca w sieci, w którym zawsze będzie można znaleźć aktualne kursy walut, najświeższe doniesienia z rynków finansowych, narzędzia, kalendarium wydarzeń mających wpływ na rynek walutowy oraz komentarze i raporty analityków – jednym słowem, wszystko to, co niezbędne dla inwestora do podjęcia decyzji. Portal Waluty.com był więc odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku. Szybko okazało się, że był to strzał w dziesiątkę. Po dwóch latach firma dokupiła serwis Kantory.pl – jako uzupełnienie Waluty.com. Dziś serwis jest największym w Polsce portalem rynku forex – odwiedza go miesięcznie ponad 400 tys. użytkowników, generując przy tym 2 mln odsłon.

WYZWANIE ZOSTAŁO PODJĘTE
Kolejnym krokiem i naturalnym etapem rozwoju było stworzenie portalu o szerszej tematyce – serwisu finansowego przeznaczonego dla doświadczonych i początkujących inwestorów. Był to dość odważny krok. Na rynku była już bowiem konkurencja w tym segmencie i wydawało się, że nie ma miejsca na kolejny portal finansowy. – Czuliśmy jednak, że istniejące portale nie wyczerpują tematu i ciągle jest wiele luk do wypełnienia – wspomina Grzegorz Czapla, prezes spółki Inwestycje.pl Wyzwanie zostało podjęte. Serwis Inwestycje.pl skierowano do nieco innego typu odbiorcy – człowieka zamożnego, który szuka informacji na temat możliwości pomnażania kapitału. Hasło „Poznaj możliwości” stało się zresztą mottem serwisu, które przyświeca mu po dziś dzień.

Sukces, jaki osiągnęły Inwestycje.pl, przerósł oczekiwania jego twórców. W ciągu kilku miesięcy serwis zdobył prawie pół miliona użytkowników generujących ponad 1,5 mln odsłon i zajmował czołowe miejsce w rankingu największych serwisów internetowych w kategorii Biznes-Finanse-Prawo. Przez kolejne miesiące i lata firma budowała grupę mediową, tworząc nowe portale oraz dokonując szeregu akwizycji. Obecnie firma posiada kilkanaście portali zróżnicowanych pod względem tematyki, funkcjonalności i oglądalności. Portale te skupione są na internetowej platformie mediowej – Grupie Inwestycje.pl. Firma koncentruje się również na rozwoju sekcji produktowej – Pasażu Finansowego Inwestycje.pl. Za pośrednictwem pasażu finansowego można skorzystać z oferty kilkudziesięciu instytucji działających na polskim rynku finansowym, takich jak banki, firmy ubezpieczeniowe, domy maklerskie, doradcy finansowi, fundusze inwestycyjne, otwarte fundusze emerytalne i wiele innych. Wszystko za pośrednictwem Internetu – szybko, wygodnie i bez wychodzenia z domu.

RANKING DELOITTE
Znalezienie się spółki Inwestycje.pl w ścisłej czołówce dwunastej edycji rankingu Technology Fast 50 jest świadectwem, że pomysł na biznes i sposób jego budowania się sprawdził. – Wyróżnienie oraz docenienie innowacyjności i postępów w rozwoju działalności spółki przez międzynarodowe grono specjalistów z firmy Deloitte świadczy o przyjęciu przez nas właściwej strategii rozwoju oraz skuteczności w jej realizacji – mówi G. Czapla. – Wysoka pozycja w rankingu Deloitte zwiększa wiarygodność spółki wśród obecnych i przyszłych kontrahentów, a także znacząco wpływa na rozpoznawalność marki Inwestycje.pl. Dla nas jest to jednak również zobowiązanie do dalszej, wytężonej pracy i utrzymania szybkiego tempa wzrostu, z myślą o naszych partnerach biznesowych i akcjonariuszach. Ostatnie miesiące to dla spółki również intensywne działania przy zmianie wizerunkowej portalu Inwestycje.pl, który po tegorocznych wakacjach zmienił swój layout, zyskując także nowe funkcjonalności.

– Po zmianach z punktu widzenia marketerów oraz sieci reklamowej, czy też – uogólniając – sprzedaży, serwisy z grupy Inwestycje.pl zyskały bardzo wiele – podkreśla Maciej Paprocki, Agency Sales Manager z ARBOinteractive Polska. – Po pierwsze, na atrakcyjnym wyglądzie, co dla potencjalnych klientów ma niebagatelne znaczenie, a po drugie, na wypozycjonowaniu placementów reklamowych, co sprawiło, że coraz więcej formatów reklamowych jest dostępnych, przez co potencjał reklamowy rośnie w siłę. Na szczególną uwagę i pochwałę zasługuje wypośrodkowanie kontentu serwisu, czytelniejsze menu, przejrzystość treści oraz budowa czy też układ samego kontentu. Podsumowując, mam wrażenie, że uznane już na rynku wydawniczym i chętnie kupowane jak do tej pory serwisy, będą najprawdopodobniej jeszcze bardziej i chętniej kupowane niż dotychczas, co skwitować można tylko jednym stwierdzeniem – Good Job!

NIE MUSIMY BYĆ MODNI
– Prezentujemy klientom wyniki badań dotyczących naszych użytkowników – informuje Grzegorz Czapla. – Choć pozyskanie precyzyjnych danych jest trudne i czasochłonne, zebraliśmy jednak bardzo ważne i interesujące informacje o poziomie przychodów i preferencjach biznesowych naszych użytkowników. Najwięcej z nich odwiedza podstronę „Giełda”, choć dominuje na niej specjalistyczny język i dane liczbowe. Tylko nieliczni docierają do nas za pośrednictwem Google lub innej wyszukiwarki. To ważne – nasi użytkownicy wiedzą, czego szukają i co jest im potrzebne. Warto wspomnieć, że zintegrowany z Inwestycjami.pl portal Managera odwiedza miesięcznie ponad 200 tys. Unique Users. W większości są to inwestorzy należący do grona kadry zarządzającej, których przyciągają przede wszystkim „Nominacje”, czyli codziennie nowe wiadomości o tym, kto awansował, a kogo zwolniono. Znaczna grupa użytkowników szuka też informacji o tym, co managera interesuje po pracy.

– Największą zaletą naszego portalu jest to, że nie musi być modny – dodaje G. Czapla. – Jego podstawowym zadaniem jest dostarczanie użytecznych informacji. To właśnie stanowi największą wartość naszego biznesu. Wiem, że narażę się wielu osobom, ale jestem przekonany, że nawet Facebook niedługo starci na popularności. Bardzo wysoka wycena tego rodzaju firm musi mieć charakter przejściowy. Moda mija i mit wielkich pieniędzy znika. Najbardziej jaskrawym tego przykładem była kariera MySpace. Swego czasu był to największy serwis społecznościowy. W czerwcu 2011 r. pojawiła się informacja, że został sprzedany firmie Specific Media. Transakcję szacuje się na 35 mln dolarów. Jest to 30 razy mniej niż zapłacił za serwis w 2005 r. Rupert Murdoch. Rupert Murdoch stracił na transakcji 0,5 miliarda dolarów. W maju bieżącego roku MySpace miał 34,9 mln użytkowników, czyli 4 razy mniej niż Facebook. Prezes pytany o źródła sukcesu Inwestycji. pl odpowiada żartem, że to typowo amerykański pomysł na biznes, czego nauczył się kończąc w Seattle studia MBA. Tworząc spółkę założył, że musi być ona rentowna od samego początku. Zainwestował swoje własne pieniądze, co – jak podkreśla – stanowi najlepszy stymulator do wydajnej pracy. Zespół dobierał pod określone zadania, starając się jednocześnie budować przyjacielską atmosferę. W zarządzaniu jest przeciwnikiem rządów silnej ręki – stawia na pomysłowość i kreatywność współpracowników. Sam bezpośrednio pracuje z kluczowymi klientami, co zmusza go do częstych podróży do Warszawy. Nie zamierza jednak przenosić siedziby firmy z Wrocławia. Wybrał to miasto, ponieważ lokalne władze wspierają inwestorów, a świetna politechnika to prawdziwa kuźnia kadr nowoczesnego biznesu.

USTALANIE PORZĄDKU SPRAW
Do grona najpoważniejszych klientów Inwestycji. pl należą zagraniczne instytucje finansowe, dla których polski rynek jest z roku na rok coraz bardziej atrakcyjny. Niedawno w jednym z opracowań Kancelarii Chabasiewicz, Kowalska i Partnerzy, mecenas Agata Kowalska napisała, że „W dobie społeczeństwa informacyjnego, wraz z rozwojem mediów i ekspansją Internetu informacja stała się niezwykle cennym dobrem, a media odgrywają kluczową rolę w kreowaniu otaczającej nas rzeczywistości. Zgodnie z teorią agendasetting (ustalania porządku spraw) środki masowego komunikowania ustalają hierarchię wydarzeń, faktów i ocen, zarówno w świadomości indywidualnego odbiorcy przekazu, jak również opinii publicznej. Informacja, która nie pojawiła się w mediach, po prostu nie istnieje. Jej brak w mediach oznacza jej brak w umysłach, uczuciach i działaniach społeczeństwa – a na taką ewentualność nie mogą pozwolić sobie firmy, organizacje, instytucje, które w XXI wieku chcą odnieść sukces”. Dlatego Inwestycje.pl starają się udostępnić miejsce wszystkim istotnym informacjom, które zaciekawić mogą osoby interesujące się szeroko rozumianymi rynkami finansowymi, gospodarką, finansami osobistymi, działalnością inwestycyjną.

– Portal Inwestycje.pl to bogate źródło informacji z dziedziny szeroko pojętych finansów – twierdzi Marta Gałkowska, dyrektor Działu Wydawniczego MJ Media, wydawcy czasopisma Fundusze Europejskie. – Zdecydowanie wyróżnia się pośród innych portali z tej branży przejrzystością, którą niełatwo zachować przy tak szerokim spektrum poruszanej tematyki. Dla nas, czasopisma i portalu Fundusze Europejskie, Inwestycje.pl są znakomitym partnerem w dostarczaniu kompletu informacji oraz wnikliwych analiz przydatnych przede wszystkim przedsiębiorcom, którzy, z jednej strony, muszą stale śledzić zmiany na rynku finansowym, a z drugiej, potrzebują eksperckiej, pogłębionej wiedzy o charakterze poradnikowym. Współpraca portalu z najwyższej klasy specjalistami gwarantuje, że wiedza ta jest rzetelna, a poruszane tematy dotyczą najbardziej aktualnych i dyskusyjnych kwestii.

– W dobie ciągłego zabiegania i braku czasu, szybki i łatwy dostęp do informacji jest szalenie istotny – mówi o serwisie Ewa Szabelska, PR Manager z Europejskiej Grupy Doradczej. – Z przyjemnością czerpiemy informacje z giełd, o kursach walut, inwestowaniu etc. publikowane na portalu. Dzięki tym wiadomościom mamy stały dostęp do najnowszej wiedzy, cieszy nas częste dodawanie i aktualizowanie newsów, brak agresywnych reklam spotykanych na innych portalach informacyjnych. Inwestycje.pl to cenne źródło informacji gospodarczych i ogólnospołecznych.

Co lubi Grzegorz Czapla?

ZEGARKI – nosi Breitlinga, zastanawia się nad zakupem Rolexa Daytony
PIÓRA – Montblanc
WYPOCZYNEK – Lazurowe Wybrzeże. Najchętniej wraca do Portofino
SAMOCHÓD – Mercedes CLS 350, łączący harmonijnie wygodę i sportową drapieżność. Jak podkreśla, jest to wspaniałe auto na długie trasy
HOBBY – muzyka, zwłaszcza amerykański rock i jazz. Przez kilka lat był czynnym muzykiem. Pytany, co będzie robił na biznesowej emeryturze, odpowiada: „Otworzę studio nagraniowe”. Kolejne hobby, również na profesjonalnym poziomie – tenis