Elektryzująca czeszka

0

Obecność Škody na Shanghai Motor Show przebiegła pod znakiem elektryzującej premiery, jaką jest studyjny model Vision E. Zapowiada on początek rewolucji, jaka dokonuje się na deskach kreślarskich i w laboratoriach czeskiego producenta

Mobilność elektryczna odgrywa jedną z kluczowych ról w globalnej strategii rozwoju Škody. Czeska marka samodzielnie rozwija swoje własne projekty samochodów napędzanych elektrycznie w oparciu o platformę MEB. Wymiary auta to 4645 mm długości, 1917 mm szerokości i 1550 mm wysokości. Dzięki dużemu rozstawowi osi, wynoszącemu aż 2850 mm, konstruktorom udało się stworzyć ponadprzeciętnie przestronną kabinę, która niezmiennie pozostaje znakiem rozpoznawczym wszystkich samochodów marki, a podniesioną pozycję za kierownicą, typową dla pojazdów z segmentu SUV, połączono z funkcjonalnością. Zachowano przy tym dynamiczną linię nadwozia ze stylowo poprowadzoną linią dachu.

Futurystyczny design modelu Vision E ukazuje charakter nowego języka stylistycznego marki dla przyszłych pojazdów elektrycznych. Najbardziej uderzające cechy nadwozia to, między innymi, brak słupka B i nietypowo otwierane drzwi. W jasnym wnętrzu znajdują się cztery pojedyncze fotele obrotowe, a brak centralnego tunelu zapewnia duże poczucie przestrzeni. Pasażerowie będą mogli korzystać z takich udogodnień, jak ekrany multimedialne i indukcyjne ładowarki smartfonów.

Prędkość maksymalna samochodu wynosi 180 km/h, a pojemne akumulatory litowo-jonowe sprawiają, że na jednym ładowaniu Vision E jest w stanie przejechać nawet 500 km. Za rozpędzanie auta odpowiadają dwa silniki elektryczne, które, współpracując ze sobą, przenoszą napęd na wszystkie cztery koła. Odpowiednio rozdzielana pomiędzy osiami moc zapewnia najwyższy poziom stabilności, dynamiki i bezpieczeństwa. Poprzez model Vision E Škoda prezentuje najbardziej zaawansowane rozwiązania, które w przyszłości znajdą się w samochodach autonomicznych. Według najnowszych badań w 2030 r. około 15 proc. samochodów na drogach będzie mogło poruszać się bez udziału kierowcy. Studialny model Škody potrafi samodzielnie poruszać się w korkach, przejść na autopilota na drogach szybkiego ruchu, przeprowadzać manewry wyprzedzania, samodzielnie szukać wolnych miejsc do zaparkowania, a następnie parkować, a także wyjeżdżać z miejsca postojowego.

fot.: Materiały prasowe