Edukacja MBA w czasach koronawirusa: Indywidualiści i gracze zespołowi

Obserwując Uniwersytet, jak i rozmawiając z absolwentami z firm w różnych branżach, odnoszę wrażenie, że pierwszy szok związany z koronawirusem mamy za sobą. Reakcje są bardzo różne: od skrajnego przemęczenia i niepewności dotyczącej najbliższej przyszłości, po informacje o wzrostach sprzedaży i marż za oferowane produkty i usługi. Łańcuchy dostaw powoli dostosowują się do pandemicznych realiów i popytu i podaży.

Jesteśmy świadomi, że na realne efekty pandemii przyjdzie nam jeszcze poczekać – dzięki wsparciu rządów oraz rezerwach finansowych, wiele firm potrafiło krótkoterminowo utrzymać się na rynku. Na ile uda im się przetrwać w średnim i długim terminie, tego nie wiemy. Ten krótki okres od początku ograniczeń w Polsce daje jednak możliwość wyciągnięcia wniosków na temat tego, co pomaga w przetrwaniu globalnego kryzysu wywołanego przez COVID-19.

Posłużę się tu przykładem studentów i absolwentów naszego programu Executive MBA na Uniwersytecie Warszawskim, Executive MBA@UW.Stowarzyszenie Absolwentów w pierwszym odruchu i w odpowiedzi na zapytania kolegów i koleżanek,zaprosiło wszystkich na spotkanie online – webinar poświęcony wykorzystaniu narzędzi pracy zdalnej w zarządzaniu zespołem. Zorganizowane wspólnie z firmą Microsoft spotkanie przyciągnęło blisko 50 uczestników poszukujących praktycznych wskazówek – jak pracować online. Kolejne webinary dotyczyły radzenia sobie ze stresem, aspektów prawnych prowadzenia online spotkań biznesowych i posiedzeń organów spółek, powrocie do pracy po kwarantannie, inwestycji w sztukę, transformacji przedsiębiorstw, czy też ekonomicznych konsekwencji koronawirusa zaprezentowanych przezprof. Alojzego Nowaka, rektora – elekta UW. Wszyscy zaangażowani w projekt jesteśmy pod dużym wrażeniem odzewu, ale przede wszystkim, merytorycznych dyskusji uczestników. Absolwenci pierwszych edycji studiów spotykają się z tymi z ostatnich – często dzieli ich ponad 20 lat różnicy, które wydają się nie mieć znaczenia. Trudno jest nam zliczyć potencjał współpracy, nawiązanych nowych relacji, które mogą się przełożyć na wspólne przedsięwzięcia biznesowe. Dla naszego Executive MBA jest to potwierdzenie, że realizowana przez nas od samego początku idea organizacji programu wokół grup studentów, która zapewnia im poznanie się i integrację w pracy zespołowej, przynosi wymierne efekty.

Dr Tomasz Ludwicki – Dyrektor programu Executive MBA@UW, Międzynarodowe Centrum Zarządzania Wydziału Zarządzania, Uniwersytet Warszawski.

 

 

 

Realizując taką filozofię byliśmy w kontrze do trendu indywidualizacji i wynoszenia ponad wszystko roli lidera w organizacji i poza nią. W ostatnich latach wśród wiodących programów MBA, jak też innych programów edukacji menedżerskiej,  można zaobserwować rosnące znaczenie przywództwa oraz zagadnień związanych z rozwojem osobistym. W skrajnych przypadkach, jest to niemal spersonalizowana ścieżka studiów z możliwościami dobierania przedmiotów, jak i tempa studiowania. Słowa „lider”, „przywództwo”, „rozwój osobisty” odmieniane są przez wszystkie przypadki i obecne na większości kursów MBA. W związku z faktem, że pula godzin zajęć jest ograniczona, dodawanie kolejnych treści zwykle odbywa się kosztem innych – zwykle przedmiotów ilościowych, takich jak metody statystyczne, ekonomia, czy też zarządzanie operacyjne. Na pierwszy rzut wygląda to jak klasyczne rozwiązanie win-win, ale jak dowodzi praktyka i efekty działania –  ogranicza zakres przekazywanych treści oraz utrudnia realizację celu, jakim stworzenie warunków do współpracy. Nie oznacza to, że całkowicie i, można powiedzieć, nieco naiwnie, zapominamy o przygotowaniu naszych studentów do działania w realiach konkurencji. Potwierdzeniem, że potrafią sobie radzić w nich znakomicie, jest wygrana naszego zespołu w wiosennej edycji globalnego konkursu Capsim Challenge 2020.Warto podkreślić, że była to wygrana zespołu, gdzie motywacja, podział zadań i ich realizacja, były kluczowe dla sukcesu. Jestem przekonany, że ta ciężka próba jaką jest dla nas koronawirus oraz jego konsekwencje, potwierdza wartość przyjętej przez nas filozofii organizacji programu MBA oraz pomaga odnaleźć się w tej zupełnie nowej dla nas wszystkich rzeczywistości.

https://www.mcz.edu.pl/LandingPages/rekrutacja_2020

Tomasz Ludwicki