Cloud computing napędza rozwój handlu elektronicznego

Marcin Zmaczyński

Marcin Zmaczyński

szef polskiego oddziału firmy Aruba Cloud

Według Ecommerce Europe 37 proc. Polaków robi e-zakupy, a rodzimy rynek e-sprzedaży rośnie w dwucyfrowym tempie. Prognozy wskazują, że podwoi on swoją wartość w ciągu kolejnych pięciu lat. Sukces w handlu on-line zależy od wielu czynników, a jednym z kluczowych jest zapewnienie sprawnego działania strony internetowej. E-sklepy generują największe zyski w szczytach sprzedażowych, ale wtedy dość często borykają się również z problemem wydajności swoich witryn. Specyfika branży e-commerce powoduje, że transakcje odbywają się non stop. Nawet czasowa niedostępność e-sklepu odbija się negatywnie nie tylko na zyskach firmy, lecz także na jej reputacji. W przeszłości kosztowne przestoje nie oszczędzały nawet takich gigantów, jak Amazon, Target, Best Buy i Tesco. Firmy te wyciągnęły jednak wnioski i zainwestowały w usprawnienie zaplecza IT, sięgając też po wydajniejszą infrastrukturę chmurową.

Dlaczego e-commerce stawia na cloud computing? Hosting w chmurze pozwala poradzić sobie z sezonowością sprzedaży. Jego zaletami są elastyczność i skalowalność, co oznacza zdolność do zwiększania zasobów IT wraz ze zmieniającymi się potrzebami firmy. Jeśli właściciel e- -sklepu spodziewa się, że w danym okresie jego stronę odwiedzi wielokrotnie więcej użytkowników niż zazwyczaj, to może błyskawicznie zamówić dodatkowe zasoby. Wysoka dostępność zagwarantowana w umowie SLA, przerzucenie odpowiedzialności za IT na usługodawcę i płatność jedynie za realnie wykorzystywane zasoby – to i tak nie wszystkie atuty, które sprawiają, że w Aruba Cloud otrzymujemy coraz więcej zapytań od przedstawicieli sektora handlowego. Według IBM 43 proc. rodzimych przedstawicieli e-handlu uważa cloud computing za fundament IT.