BMW prezentuje model XM

W pięćdziesiątą rocznicę swojego istnienia BMW M GmbH prezentuje model BMW XM, który jest punktem kulminacyjnym ofensywy modelowej w jubileuszowym roku marki, a także pierwszym oryginalnym samochodem BMW M od czasu BMW M1. Model produkowany będzie w amerykańskich zakładach BMW Group w Spartanburgu, a do sprzedaży trafi wiosną 2023 roku.

Napęd M HYBRID w BMW XM generuje moc systemową 480 kW (653 KM) wytwarzaną wspólnie przez silnik spalinowy V8 z technologią MTwinPower o mocy do 360 kW (489 KM) i napęd elektryczny o mocy do 145 kW (197 KM). Bazuje on na nowym silniku V8 z najnowocześniejszą technologią M TwinPower Turbo i klasyczną wysokoobrotową koncepcją.

Dwa silniki, trzy tryby pracy, napęd na cztery koła.

Ośmiocylindrowy silnik jest wspomagany przez silnik elektryczny zintegrowany z 8-stopniową skrzynią M Steptronic, która zapewnia natychmiastową reakcję na każde naciśnięcie pedału przyspieszenia już w momencie ruszania z miejsca. Systemowy moment obrotowy napędu M HYBRID wynosi 800 Nm (generowany wspólnie przez silnik spalinowy o wartości do 650 Nm i silnik elektryczny o wartości do 280 Nm). Innowacyjne przełożenie wstępne zwiększa efektywny moment obrotowy silnika elektrycznego na wejściu skrzyni biegów do nawet 450 Nm.

Inteligentnie sterowana interakcja obu silników zapewnia spójne i typowe dla M wrażenia z jazdy w każdej sytuacji. Charakteryzuje się potężnym, spontanicznym oddawaniem mocy i we wszystkich zakresach obrotów. BMW XM przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,3 s, a towarzyszy temu energiczne niezwykłe dla ośmiocylindrowego silnika brzmienie sportowego układu wydechowego. Ma on elektryczne, płynnie sterowane klapy oraz – po raz pierwszy w modelu BMW M – sześciokątne, ułożone jedna nad drugą podwójne końcówki rur wydechowych.

Przycisk M Hybrid na konsoli środkowej aktywuje trzy tryby pracy, w tym ELECTRIC umożliwiający jazdę bez lokalnej emisji spalin z prędkością do 140 km/h i zasięgiem od 82 do 88 km*. Wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy umieszczony w podłodze pojazdu zapewnia pojemność użytkową 25,7 kWh. Jednostka Combined Charging Unit w BMW XM umożliwia szybkie ładowanie prądem stałym o mocy do 7,4 kW.

Moc obu silników jest przenoszona na drogę za pośrednictwem napędu na wszystkie koła M xDrive, który w trybie ma wyraźnie odczuwalną większą transmisję na tylną oś. Dodatkowo dostępny jest tryb 4WD Sand stworzony specjalnie do jazdy po wydmach i temu podobnym terenie. W pełni adaptacyjnie działa również sportowy mechanizm różnicowy M na tylnej osi.

BMW XM LABEL RED: najmocniejszy produkowany dotąd model BMW M.

Jesienią 2023 roku do gamy modelowej dołączy BMW XM LABEL RED. Najmocniejszy seryjny samochód w historii BMW M GmbH z homologacją drogową dysponuje mocą systemową 550 kW (748 KM) generowaną wspólnie przez silnik spalinowy o mocy 430 kW (585 KM) i napęd elektryczny o mocy 145 kW (197 KM) oraz maksymalnym momentem obrotowym systemu wynoszącym ponad 1000 Nm (750 Nm z silnika spalinowego i 280 Nm z silnika elektrycznego; wartości tymczasowe na podstawie dotychczasowego stanu rozwoju pojazdu).

Oryginalna stylistyka jako wyraz prezencji i osiągów.

Stylistyka zewnętrzna BMW XM wyraża ekskluzywność, prezencję i osiągi. Proporcje nowoczesnego SAV-a, mocne kontury, dynamicznie wydłużona sylwetka, a także typowe elementy stylistyczne M, oryginalny widok z przodu stworzony dla modeli BMW z segmentu luksusowego oraz liczne indywidualne akcenty tworzą niezwykle ekstrawertyczną aurę.

Przód pojazdu ma dwuczęściowe reflektory, atrapę chłodnicy BMW ze złotym obramowaniem i oświetleniem konturowym dookoła, a także duże wloty powietrza. W widoku bocznym złoty pasek akcentowy nawiązuje do czarnych listew karoserii BMW M1. Kolejne historyczne zapożyczenia to dwa logo BMW wygrawerowane w mocno pochylonej tylnej szybie i efektowna struktura trójwymiarowych lamp tylnych. Również obręcze kół M ze stopów lekkich charakteryzują się ekskluzywnym wyglądem i mierzą standardowo 21 cali, a opcjonalnie do 23 cali.

Wnętrze: kokpit zorientowany na kierowcę, luksusowa tylna kanapa M Lounge.

Ekspresyjna stylistyka widoczna jest również we wnętrzu BMW XM. Kokpit i przednie fotele zostały w całości zaprojektowane z myślą o aktywnej jeździe. Fotele wielofunkcyjne M, podparcia kolan, charakterystyczna dla tego modelu kierownica skórzana M oraz wskazania M, w tym wskaźnik zmiany biegu na zakrzywionym wyświetlaczu BMW i wyświetlaczu BMW Head-Up, stanowią wyposażenie standardowe.

Duża ilość miejsca, wysokiej jakości materiały i ekstrawagancki wygląd sprawiają, że tylna część kabiny BMW XM prezentuje się niczym ekskluzywna salonka M. Luksusowy komfort jazdy zapewniają podgrzewane oparcia sięgające daleko na boczne strefy i charakterystyczne dla tego modelu poduszki. Wyjątkowo niezwykle prezentuje się podsufitka z trójwymiarową pryzmatyczną strukturą, obramowanie przypominające passe-partout i oświetlenie ze 100 diodami. Cztery warianty wyposażenia i nowa skóra Vintage na górnej części deski rozdzielczej i boczkach drzwi umożliwiają indywidualizację wnętrza. Standardowe wyposażenie obejmuje także oświetlenie ambientowe, 4-strefową klimatyzację automatyczną, system nagłośnienia Surround marki Harman Kardon oraz system Travel & Comfort. Opcjonalnie oferowany jest system nagłośnienia Diamond Surround marki Bowers & Wilkins ze wzmacniaczem o mocy 1500 W i czterema dodatkowymi głośnikami w podsufitce.