Biznes w Chinach – Jak odnieść sukces w azjatyckim świecie?

28 stycznia br. nakładem wydawnictwa MT Biznes ukazała się książka, która przynosi odpowiedzi na wiele pytań nurtujących polskich przedsiębiorców planujących ekspansję w Chinach i Azji

Autor: Wojciech Gryciuk

Radosław Pyffel, ekspert z zakresu polityki zagranicznej i Chin, przeprowadził wywiady z 20 biznesmenami z różnych branż, którzy dzielą się w nich swoim doświadczeniem współpracy z Państwem Środka, szczegółowo omawiając błędy, których mogli uniknąć. Dzięki temu poznanie i zrozumienie wschodniej kultury, norm i wartości, instytucji czy stylu prowadzenia biznesu może okazać się dla polskich przedsiębiorców mniej kosztowne i czasochłonne.

Chiny są obecne we wszystkich branżach i sektorach oraz w wielu aspektach naszego życia. Stało się tak za sprawą bezprecedensowego wzrostu gospodarczego ostatnich dekad i dokonującej się na naszych oczach rewolucji technologicznej. W Polsce rosnące znaczenie Chin na świecie jest często przyjmowane z niedowierzaniem lub zaskoczeniem, radykalną krytyką albo bezkrytycznym entuzjazmem. Dla przedsiębiorców XXI wieku Azja nie jest już kwestią wyboru, lecz oznacza konieczność wejścia w kontakt z tamtejszym biznesem, co bez poznania i zrozumienia wschodniej kultury, norm i wartości, instytucji, stylu prowadzenia biznesu i wyzwań z nimi związanych jest skazane na fiasko. Można tę wiedzę zdobywać przez własne doświadczenia i uczenie się na błędach, co – jak wiadomo – bywa kosztowne, czasochłonne, a nawet bolesne.

To wszystko jest powodem, dla którego autor postanowił porozmawiać z osobami, które wypłynęły na chiński ocean w ostatnich latach. Jego rozmówców łączy świadomość wielkiego wyzwania, do którego potrzeba głowy, charakteru, a czasem także wiary. Zderzyli się z rzeczywistością Państwa Środka i przeszli pozytywnie tę weryfikację, stając się mistrzami w swoich dziedzinach. Teraz chętnie dzielą się swoimi przemyśleniami, odpowiadając m.in. na pytania: w jaki sposób rozmawiać z Chińczykami, co wyróżnia chiński styl prowadzenia biznesu, czym różni się chińska etykieta biznesowa od europejskiej, na jakie wyzwania należy się przygotować wchodząc na rynek chiński, jakie są upodobania chińskich konsumentów, czego spodziewają się w relacjach Polska-Chiny, a także jaki wpływ wywrą Chiny na poszczególne branże i sektory świata, Europy oraz Polski. Książka jest jednak nie tylko kompendium praktycznej wiedzy o Państwie Środka i prowadzonym w nim biznesie, lecz także kroniką zmian ostatnich dekad i zapowiedzią przyszłości. Można polecić ją każdemu, kto już prowadzi biznes w Chinach, planuje nawiązać współpracę z Chińczykami, albo styka się z nimi w swojej pracy. Książka zainteresuje również wszystkich ciekawych świata pozaeuropejskiego, który otwiera zupełnie nowe możliwości stawiając nowe wyzwania.

Rozmówcy, którzy wypowiadają się na łamach książki zostali starannie dobrani, a łączy ich sukces, jak powiedzieliby Amerykanie, lub mistrzostwo, jak powiedzieliby Chińczycy. Mistrzostwo w tym, co robią, niezależnie od tego, czy to IT, finanse, logistyka, nieruchomości, handel, czy stosunki międzynarodowe. Każdy z nich ma za sobą lata doświadczeń, co gwarantuje, że zna się na rzeczy. To, co osiągnęli, mówi samo za siebie. Profesor Bogdan Góralczyk – autor wielu klasycznych już książek o Chinach, m.in. „Chiński feniks”. Jacek Bartosiak, który widząc zachodzące w świecie zmiany, porzucił lub przynajmniej znacznie ograniczył praktykę adwokacką, stając się najbardziej wpływowym komentatorem ds. polityki międzynarodowej, bezdyskusyjnie i trwale zmieniającym polskie myślenie o świecie. Profesor Marcin Piątkowski – starszy ekonomista Banku Światowego oraz autor wielu inspirujących książek. Są szefowie polskich firm z pierwszej setki najbogatszych Polaków, którzy operując w Polsce, stworzyli globalne firmy: Krzysztof Domarecki (założyciel Seleny) i Wiesław Żyznowski (szef Mercatora), a także rezydujący i odnoszący sukcesy w Szanghaju Michał Bielewicz oraz Krzysztof Jakimiuk, działający na polskim odcinku Nowego Jedwabnego Szlaku Bartosz Komasa i Bartosz Miszkiewicz oraz jeden z najlepiej mówiących po chińsku Polaków – Marcin Wielondek. Nie zabrakło też właścicieli polskich firm, którzy odwiedzili setki chińskich fabryk: Radosław Atlas oraz Paweł Falicki. Są też: Bartosz Ziółek z filmową historią pierwszej w Chinach polskiej restauracji, mecenas Łukasz Sosnowski, niezwykle doświadczony manager Marek Orzechowski oraz działający w nowych branżach: Grzegorz Zwoliński z SatRevolution (branża kosmiczna), Marek Dzikowicz (nieruchomości) oraz Filip Zieliński (nowe technologie). Łączy ich także to, że wszystkie opowiedziane przez nich historie są niesamowite i niezwykle pouczające.

***

Radosław Pyffel jest prezesem firmy konsultingowej Blue Dragon, a także ekspertem Instytutu Sobieskiego ds. polityki międzynarodowej i Azji. W latach 2016-2018 był z ramienia RP członkiem Rady Dyrektorów Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych (AIIB) w Pekinie, a w latach 2018-2020 pełnomocnikiem zarządu PKP Cargo ds. rynków Jedwabnego Szlaku. Od lat jest także przedstawicielem wielu polskich i europejskich firm w Chinach i Azji Wschodniej. Był stypendystą polskiego MEN na czołowych chińskich uczelniach, m.in. na Uniwersytecie Sun Yat-sena w Kantonie i Uniwersytecie Pekińskim. Przebywał też na stypendium językowym na Tajwanie. W 2008 roku wydał dwie książki poświęcone Chinom i Azji: „Chiny w roku olimpiady” oraz „Chińska ruletka i co dalej”. Jest także autorem programów edukacyjnych poświęconych Azji, w tym „Chiński biznes” i „Azjatycki Wiek”.