Audi museum mobile obchodzi dwudzieste urodziny

Audi RS 4

Już za kilka dni minie dwadzieścia lat od momentu otwarcia Audi museum mobile. Nastąpiło to dokładnie 15 grudnia 2000 roku. W ciągu pierwszych dwudziestu lat nowego tysiąclecia, AUDI AG zapisało wiele nowych rozdziałów w historii swojego sukcesu. W tym czasie powstawały samochodowe klasyki, ale stawiano też kamienie milowe w rozwoju technicznym aut. By uczcić dwudziestą rocznicę powstania muzeum, Audi postanowiło pokazać zwiedzającym najważniejsze osiągnięcia tych lat. Począwszy od 15 grudnia, na gości Audi museum mobile czekać będą 34 nowe eksponaty – historyczne dla czterech pierścieni samochody.

Najbardziej spektakularnym elementem wystawy jest obrotowa winda, tzw. paternoster. Dzięki temu urządzeniu, na ekspozycjach, na których dotychczas wymieniano eksponaty w ramach wystaw tematycznych, od teraz krążyć będą wystawowe samochody związane z historią AUDI AG. Z wyjątkiem Auto Union Silberpfeile (Srebrna Strzała), które pozostaną na swoim tradycyjnym miejscu na trzecim piętrze muzeum, wszystko to, co od lat sześćdziesiątych sprawiło, że Audi stało się sportową marką, będzie prezentowane na platformach obrotowych, które towarzyszą zwiedzającym na wszystkich czterech piętrach. Nada to wystawie zupełnie nowej jakości. Zamiast obecnych pięciu eksponatów, będzie ich teraz czternaście. Wśród nich znajdzie się Audi A4 DTM – zwycięzca serii z 2007 roku, prototyp Audi Le Mans R8 LMP z 2002 roku, Audi A4 STW z 1996 roku, Audi Rally quattro Group 4 z 1980 roku, Audi Sport quattro Rally Group B z 1985 roku, NSU 1300 TT „Jägermeister” z 1975 roku, a także DKW F11/64 z 1963 roku.

Zmiana ta umożliwiła przeprojektowanie poprzedniej powierzchni wystawienniczej sportów motorowych na drugim piętrze i ustawienie na niej najnowszych ikon marki Audi. Zwiedzający zobaczą tu Audi TT Coupé – ikonę designu – oraz legendarne Audi A2 i Audi A8, świadka powrotu Audi do segmentu samochodów luksusowych. Pokazane zostaną również Audi RS 4 i Audi Convertible z pięciocylindrowym silnikiem, reprezentujące sportowy charakter marki oraz Audi Allroad quattro z 2001 roku, będące zapowiedzią współczesnych, niezwykle udanych samochodów segmentu SUV. Do tego dochodzi jeszcze Audi Duo III, którym marka z Ingolstadt już w latach dziewięćdziesiątych testowała elektryczną mobilność. Ponadto, fani techniki zobaczą trzy różne model silników wykorzystywanych w przeszłości przez auta spod znaku czterech pierścieni. W sekcji samochodów przedwojennych obejrzeć będzie można funkcjonującą kopię pierwszej innowacji Augusta Horcha – płynnie pracujący silnik z 1901 roku. Natomiast na drugim piętrze, wraz z pozostałymi modelami silników, umieszczono dwucylindrowy, dwusuwowy silnik rzędowy DKW z lat pięćdziesiątych oraz silnik obrotowy NSU/Wankel z 1968 roku.

Po dwudziestu latach funkcjonowania Audi museum mobile, konieczne okazało się również zastąpienie niektórych eksponatów innymi, o równorzędnej wartości historycznej, z racji tego, że pozostawianie pojazdów zabytkowych na dłuższy okres czasu w bezruchu nie jest dla nich korzystne. Muzeum opuści np. Horch 303 z 1927 roku, pierwszy niemiecki samochód z silnikiem ośmiocylindrowym. Ten wyjątkowy samochód zostanie zastąpiony przez jego następcę – Horcha 305 z 1928 roku, z nadwoziem Landaulett, jednego z ostatnich ocalałych tego typu pojazdów. Do wystawy dołączy też Audi Front Roadster z 1936 roku, jeden z dwóch ostatnich istniejących egzemplarzy, które Audi Tradition przywróciło do stanu sprzed lat. Pojawią się tu również dwa kolejne, niezmiernie interesujące przedwojenne samochody. Jednym z nich Horch 930 S, pojazd studyjny z opływowym nadwoziem, pokazany po raz pierwszy w 1939 roku, na targach motoryzacyjnych w Berlinie, przez poprzednika Audi, firmę Auto Union AG. Kolejnym pojazdem, który zostanie włączony do stałej ekspozycji jest prototyp DKW F 9 z 1940 roku. Wojna uniemożliwiła seryjną produkcję obu modeli, ale zwiedzający Audi museum mobile mogą je zobaczyć właśnie w tym miejscu.

Na wystawie znalazł się jeszcze jeden szczególny, choć właściwie współczesny świadek rozwoju motoryzacji. To samochód wyznaczający niezwykle ważny moment w historii firmy: DKW Munga, zbudowany przez Auto Union GmbH w 1956 roku. Ten terenowy pojazd został zamówiony przez założone 65 lat temu współczesne, niemieckie siły zbrojne. Zamówienie to pomogło młodej firmie z Ingolstadt przetrwać trudne powojenne czasy i przyczyniło się do tego, że AUDI AG miało w dalszych latach możliwość dynamicznego rozwoju.