ATM Grupa z kulturą na najwyższym poziomie w czasach pandemii

„Męskie Granie #wdomu” – to seria darmowych koncertów on-line, w ramach znanego cyklu „Męskie Granie”, zagranych przez popularnych polskich artystów: Artura Rojka, Meli Koteluk, Darii Zawiałow i Błażeja Króla oraz grup „Sorry Boys” i „Bass Astral x Igo”. W jej ramach są zbierane środki, które zostaną przeznaczone na pomoc szpitalom zakaźnym.

Z koncertu na koncert rośnie liczba oglądających. Zespół „Sorry Boys”, który zainaugurował „Męskie Granie w domu”, zgromadził kilkudziesięciotysięczną widownię. Transmisję koncertu Błażeja Króla w szczytowym momencie śledziło 50 tys. widzów, a przez dobę wyświetleń było ponad 400 tys. Natomiast koncert „Bass Astral x Igo” w szczytowym momencie oglądało 120 tys. osób, a w ciągu doby zanotował aż 1 milion odtworzeń. Ostatni koncert z cyklu – występ na żywo Artura Rojka transmitowany w niedzielę 19 kwietnia br. – już został ogłoszony muzycznym wydarzeniem.

Koncerty są organizowane i produkowane przez ATM Grupę, największego polskiego producenta telewizyjnego, we współpracy z Grupą Żywiec. Seria koncertów „Męskie Granie” w tym roku świętuje 10. rocznicę powstania. Już od początku kwietnia br. koncerty „Męskie Granie #wdomu”, do których zaproszeni zostali popularni polscy artyści i grupy muzyczne, można było oglądać online zupełnie za darmo na stronie Onet oraz na kanałach FB i YT „Męskiego Grania”. W serii koncertów wystąpili Artur Rojek, Mela Koteluk, Daria Zawiałow i Błażej Król oraz grupy „Sorry Boys” i „Bass Astral x Igo”.

„Męskie Granie #wdomu” jest też okazją do zbiórki pieniędzy na sprzęt do walki z pandemią koronowirusa pod hasłem „Gramy i Pomagamy!”. Akcję organizuje serwis www.siepomaga.pl. W jej ramach zbierane są środki na niezbędne wyposażenie m.in. nowopowstających oddziałów zakaźnych.

Organizacja koncertu on-line od strony technicznej

Koncerty produkowane przez ATM Grupa stosują się do zaleceń epidemicznych. Bez dużego zaplecza, bez tradycyjnej sceny i przy użyciu minimalnej ilości sprzętu może to ogromne wyzwanie dla ekip technicznych. W przypadku „Męskiego Grania #wdomu” o jakość dźwięku i obrazu dbają specjaliści z ATM System, spółki technologicznej należącej do Grupy ATM, którzy opracowali specjalną technologię pracy w czasach koronawirusa.

– Na co dzień ATM System dysponuje czterema dużymi, profesjonalnymi wozami transmisyjnymi, które obsługują wielkie imprezy sportowe i koncertowe, jak igrzyska olimpijskie czy festiwale muzyczne – tłumaczy Mariusz Szulc, Dyrektor Techniczny ATM System. – Obecne warunki zmusiły nas do poszukiwania nowych rozwiązań, gdyż do obsługi takich wozów potrzebna jest ogromna grupa ludzi, a to nie jest obecnie możliwe ze względu na bezpieczeństwo. Dlatego postawiliśmy na trochę inną technologię. Do realizacji obrazu i dźwięku wykorzystujemy zaledwie trzy-cztery zdalnie sterowane kamery oraz systemy do przesyłania wszystkich sygnałów audio i wideo z planu bezpośrednio do dwóch małych busów ustawionych pod domem artysty.

W normalnych warunkach przy realizacji koncertu pracowałoby min. 30 osób, w czasie pandemii liczba ta została ograniczona do 3-4 osób, które pracują w maseczkach, rękawiczkach i zachowując bezpieczną odległość. Ekipa ATM przyjeżdża pod dom artysty ok. 7 godzin przed rozpoczęciem koncertu. Przed drzwi zostaje dostarczony dokładnie zdezynfekowany sprzęt, który każdy wykonawca instaluje samodzielnie, korzystając ze zdalnych instrukcji producenta.

– Zwykle ten sprzęt jest obsługiwany przez techników, teraz musieliśmy przygotować go tak, żeby każdy był w stanie połączyć potrzebne nam urządzenia do naszych elementów sterujących – tłumaczy Mariusz Szulc. – Dzięki łączności radiowej możemy porozumiewać się i udzielać wskazówek osobom, które podłączają urządzenia, unikając kontaktu fizycznego z nimi.

Ekipa ATM System nie wchodzi do mieszkań, a czasami artyści mieszkają w różnych zakątkach Polski. Niezbędnym elementem wyposażenia technicznego stał się na przykład mały generator prądu, do którego można podłączyć czajnik elektryczny, żeby zrobić kawę albo herbatę.

– Finalny rezultat nagrania w jakości HD 1080p25 jest dostarczany satelitarnym łączem internetowym i usługą CDN (content delivery network) na platformy odbiorców, tj. stronę Onet oraz kanały FB i YT „Męskiego Grania” – wyjaśnia Dyrektor Techniczny ATM System. – Po zakończeniu koncertu, złożeniu sprzętu i powrocie do bazy, cały sprzęt jest dokładnie dezynfekowany przed kolejnym wydarzeniem.