Aarsene Wenger

2

Wielu fanów futbolu kojarzy legendarnego Francuza jedynie z piłkarską drużyną Arsenalu Londyn. W rzeczywistości to nie tylko trener piłkarski, ale osoba, która zrewolucjonizowała rolę zarządzania w klubowej piłce nożnej.

Arsène Wenger stworzył dekalog, który stosuje się obecnie nie tylko w klubach sportowych, ale i w biznesie na całym świecie. „Droga do uzyskania znakomitych wyników w tym pięknym sporcie, jakim jest piłka nożna, wcale nie różni się zbytnio od osiągania ich w biznesie”, twierdzi Francuz, który od ponad roku jest globalnym ambasadorem marki Castrol. Skąd taki mariaż? Ponieważ ciesząca się ponad 100-letnią historią firma olejowa od 3 lat jest silnie obecna w piłce nożnej. Sponsorowała UEFA EURO 2008, mogliśmy dostrzec logo marki na stadionach podczas Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej FIFA World Cup™ w RPA, podobnie będzie podczas UEFA EURO 2012 w Polsce i na Ukrainie.

Ponadto, firma stworzyła rewolucyjny system Castrol Performance Index. Innowacyjne rozwiązanie, dzięki któremu przy wykorzystaniu nowoczesnej technologii i metod statystycznych, można w pełni obiektywnie analizować rolę poszczególnych piłkarzy podczas spotkania i ich wkład w końcowy rezultat.

„Trener musi mieć konkretne dane, na których może się oprzeć, a zatem pomiar wyników zawodników jest szalenie ważny. Na podstawie wyjątkowych informacji z Castrol Performance Index mogę wyciągać obiektywne wnioski. Mam tylko dwoje oczu, więc mogę śledzić piłkę i widzieć, gdzie znajduje się wybrany zawodnik, ale nie jestem w stanie sam zmierzyć wkładu każdego piłkarza w grę całej drużyny” – mówi Arsène Wenger.

Nikogo nie powinno dziwić, że Arsène Wenger jest trwale związany z firmą Castrol. Gdy dorastał, jego rodzice prowadzili koło Strasburga firmę handlującą częściami samochodowymi. Kiedy powstał system Castrol Performance Index, Wenger był pierwszym, który z niego skorzystał. Dzisiaj zarówno Castrol, jak i Arsène należą do ścisłej czołówki w swoich dziedzinach, działając na poziomie, na którym nawet najdrobniejsze usprawnienie może przynieść olbrzymie korzyści. Dla Castrola przykładem takich działań jest tworzenie środków smarnych wspólnie z wiodącymi producentami samochodów i oferowanie autoryzowanym serwisom programów i szkoleń, które mogą przynieść dodatkowe korzyści w zakresie zwiększenia zysków z prowadzonej działalności, w ramach programu Castrol Professional.

Wróćmy jednak do dekalogu. 10 zasad zarządzania sformułowanych przez Francuza nie ogranicza się do świata piłki nożnej. Są uniwersalne, odnoszą się do każdej działalności. Dlatego proces myślowy, stojący za sformułowaniem wykładanych przez Arsène Wengera, ambasadora Castrol Professional, zasad, wart jest naśladowania.

1. AUTOANALIZA

„Zanim spróbuję wpłynąć na inną osobę, muszę najpierw zadać sobie pytanie: Czy ja podejmuję właściwe kroki, by mój zespół wykazał się pełną skutecznością? Taka autoanaliza to podstawa sukcesu każdego managera”.

Na tej samej zasadzie – na jakiej jeden z najbardziej utytułowanych managerów klubów angielskiej Premier League sprawdza, czy stosuje właściwe działania, by wydobyć ze swoich piłkarskich gwiazd wszystko, co potrafią – managerowie powinni upewnić się, czy ich ludzie dysponują właściwymi kwalifikacjami i procedurami, by móc osiągać sukces w swojej działalności.

2. ZAUFANIE

„Najważniejszą częścią zarządzania jest zaufanie do innych ludzi. Muszą wiedzieć, że w nich wierzysz i darzysz pełnym zaufaniem. Tylko wówczas będą robić dla ciebie to, co uznajesz za istotne.”

Dzięki wierze w swoich zawodników i obdarzeniu ich pełnym zaufaniem, trener Arsenalu Londyn zapisał na koncie swego klubu imponujące pasmo sukcesów. Podobnie managerowie powinni rozważyć, czy wystarczająco wierzą w swoich ludzi, czy mają do nich zaufanie i czy wyposażają ich w kwalifikacje i narzędzia niezbędne do osiągania sukcesu.

3. ROZWÓJ

„Największe sukcesy w życiu odnoszą zazwyczaj te osoby, które dokładnie analizują i oceniają swoje działania. Stale zaskakuje mnie to, jak bardzo wymagający wobec siebie samych są ludzie sukcesu.”

Wenger jest przekonany, że poprzez uczciwą ocenę mocnych i słabych stron oraz umiejętności i kwalifikacji możliwe jest zwiększanie wkładu poszczególnych członków zespołu w końcowy wynik. Można, oczywiście, poprzestać na oferowaniu szkoleń i porad, ale dopóki człowiek sam nie dostrzega u siebie niewykorzystanych możliwości poprawy, dopóty jego potencjał rozwoju jest poważnie ograniczony. Pamiętaj o tym, gdy podczas najbliższej rozmowy wstępnej z kandydatem na pracownika usłyszysz od niego, że nie ma żadnych słabości. Jeśli twoja działalność opiera się na kontaktach z klientami, a jej wyniki zależą od tego, jak twoi pracownicy rozpatrują ich uwagi lub skargi, jest absolutnie niezbędne, aby robili to ludzie jak najzdolniejsi, a oprócz tego pragnący rozwijać i doskonalić swoje kwalifikacje.

4. KORZYSTANIE Z WIEDZY I DOŚWIADCZENIA

„Sztuka zarządzania polega na inteligentnym korzystaniu ze zdobyczy nauki i weryfikowaniu danych własnym doświadczeniem.” Legendarny już szkoleniowiec zyskiwał przewagę nad rywalami, umiejętnie korzystając z osiągnięć nauki – w postaci zaawansowanych szkoleń i technik analizy wydajności. Na tej samej zasadzie managerowie mogą zyskać przewagę konkurencyjną za sprawą wdrażania sprawdzonych i najlepszych na rynku narzędzi biznesowych. To prosta droga do maksymalizacji zysków, wypracowana na podstawie doświadczeń tysięcy firm. Programy szkoleniowe i marketingowe ułatwiają personelowi rozpoznawanie i wykorzystywanie okazji do zwiększania sprzedaży oraz wpływają na budowanie wzajemnego zaufanie dla dobra przyszłych kontaktów z klientem.

5. MOTYWACJA

„Nie czuję się odpowiedzialny za motywowanie ludzi, ale raczej za wskazywanie im drogi, aby mogli osiągnąć założone przez siebie cele. Nikt nie jest w stanie rozwijać się, ani realizować maksimum swoich możliwości, jeżeli sam tego nie pragnie”.

Jeden z największych autorytetów wśród managerów klubów piłkarskich uważa, że jego rolą jest nie tyle motywowanie piłkarzy, co pomaganie im w ukierunkowaniu ich wewnętrznej determinacji i dążenia do sukcesu. Oczywiście, nie każdego w twojej załodze motywować będzie ambicja bycia najlepszym w tym, co robi. Ale przecież każdemu sprawia satysfakcję rozwijanie się i wspinanie na wyższy poziom. Jeżeli poświęcasz czas na to, by spotykać się z każdym z pracowników, poznawać go i orientować się, co jest dla niego najbardziej atrakcyjne i motywujące w roli, jaką pełni, to inwestujesz swój cenny czas najlepiej, jak tylko możesz. Dzięki temu łatwiej będzie zrozumieć, z jakich powodów ludzie chcą pracować dla ciebie, dla firmy i w zespole. Pieniądze to tylko warunek wstępny – powodują one, że ludzie szukają jakiejś pracy. Jeżeli uda ci się sprawić, by lubili i cenili tę pracę, jaką im powierzasz, zmniejszysz rotację personelu, a twój zespół stanie się trwalszy.

6. PRACA ZESPOŁOWA

„Praca w zespole może nam dać więcej satysfakcji niż indywidualne osiągnięcia. Ale działa to także w drugą stronę: gdy zespół nie funkcjonuje, rodzą się rozczarowanie i frustracja”. Arsène Wenger zasłynął ze swej zdolności budowania spójnych zespołów, czerpiących siłę ze wzajemnego uzupełniania się talentów i umiejętności poszczególnych graczy. Efektem były długie serie regularnych występów na najwyższym poziomie. Managerowie również muszą tak rozwijać zarządzany zespół, aby zdolności jego poszczególnych członków przyczyniały się do osiągania maksymalnych zysków przez całą drużynę. Zadaniem managera jest przekonanie zawodników, że jako grupa będą silniejsi, a zarazem, że nie odbiera im to szans na wybicie się indywidualne. Każdy musi czuć, że otrzyma należną mu część splendoru. I że będzie ona większa, niż gdyby działał w pojedynkę. Na tym polega delikatny obszar pracy managera: musi on stworzyć zasady, w ramach których wszyscy będą się czuli komfortowo, będą mogli pokazać swój talent i możliwości, a przez to osiągną cele.

7. UZNANIE

„Niezwykle ważne jest chwalenie tych zawodników, którzy robią bardzo dużo dla drużyny, ale nie są gwiazdami i nie trafiają na czołówki gazet”.

Jeden z najdłużej zatrudnianych trenerów w klubach angielskiej Premier League jest mistrzem w dziedzinie rozpoznawania wkładu poszczególnych członków drużyny w jej sukcesy i pilnowania, aby mniej eksponowani bohaterowie otrzymywali należne im pochwały za doskonale wypełniane role. Managerowie powinni przyjąć te same zasady i mieć na uwadze wkład poszczególnych pracowników w skuteczność działalności.

8. WARTOŚCI

„Piłka nożna, a w zasadzie ogólnie sport, odgrywa wielką rolę we współczesnym życiu. Wyznacza kierunek, w którym świat może się rozwijać i wskazuje na wartości, które będą ważne w przyszłości”.

Arsène Wenger wyznaje głęboko zakorzenione wartości, którymi kieruje się, przygotowując swoją drużynę do regularnej i systematycznej gry na najwyższym poziomie. Na tej samej zasadzie szefowie serwisów muszą stosować mocne zasady, pomagające inspirować zespół oraz wszczepiać etos ciężkiej pracy i wspólnej odpowiedzialności, w celu zapewnienia firmie maksymalnych zysków i zadowolenia klientów.

9. KREATYWNOŚĆ

„Żyjemy w świecie, w którym »musimy« wygrywać, a człowiek, który »musi« przestaje być kreatywny. Mnie zależy na tym, aby moi zawodnicy podchodzili do tego inaczej: chcemy grać i wygrywać nie dlatego, że musimy, ale dlatego, że to kochamy”.

Jak twierdzi jeden z najbardziej doświadczonych managerów klubów angielskiej Premier League, najlepszą metodą realizacji celów zespołu nie jest budowanie kultury konieczności, lecz stymulowanie ambicji i pragnienia wygranej. Zarówno managerowie piłkarscy, jak i liderzy biznesu muszą zapewniać swoim zespołom wolność bycia kreatywnym w działaniu. Muszą też odpowiednio kierować ludźmi – tak aby ich kreatywność służyła realizacji najważniejszych celów.

10. WIZJA

„Odpowiadam za dużo więcej, niż tylko wygrywanie meczów. Muszę zapewnić trwanie i zdrowe funkcjonowanie klubu także długo po moim odejściu. Podstawą trwałości sukcesu jest więc przemyślana, długoterminowa wizja”.

Wygrany mecz jest osiągnięciem chwilowym, szybko przechodzącym do historii, a skuteczne dowodzenie wymaga przemyślanej i długoterminowej wizji. Częstym błędem popełnianym przy zarządzaniu biznesem jest skupianie się na wyniku finansowym i krótkotrwałym zadowoleniu klientów. Jeśli manager nie tworzy perspektywicznej wizji skutecznego funkcjonowania na pięć czy dziesięć lat, to nie zapewni swojej firmie stabilnej przyszłości. Dobry manager powinien kierować się podobnymi zasadami i inwestować w swoich ludzi, tak aby czerpać z nich maksymalne zyski zarówno teraz, jak i w przyszłości.