120 lat innowacji

    Dr Ewa Łabno-Falęcka, dyrektor komunikacji korporacyjnej i relacji zewnętrznych w Mercedes-Benz Manufacturing Poland, opowiada o inteligentnej fabryce w Jaworze, która działa na zasadach Przemysłu 4.0 i o konkretnych przykładach zrównoważonego rozwoju w branży mobilności.

    Sustainability, czyli idea zrównoważonego rozwoju, na pewno nie jest CSR-em, chwilową modą, czy nawet modelem biznesowym – podkreśla Ewa Łabno-Falęcka. – Jest to nowy system zarządzania produkcją i usługami obecny w każdej komórce firmy. W niektórych firmach funkcjonuje odrębne stanowisko climat oficera. W naszej takiego nie ma, ponieważ
    produkcja na zasadach Przemysłu 4.0 jest niezwykle kompleksowym procesem i dlatego każdy dział i każdy z pracowników jest odpowiedzialny za zgodność procedur i procesów z zasadami ESG. Jeżeli miałabym się pokusić o jakąś definicję, to powiedziałabym, że jest to idea biznesu opartego na oszczędności zasobów naturalnych, zmierzająca do gospodarki cyrkularnej, zarządzanego w sposób równościowy i inkluzywny. Ambitną strategię dotyczącą zrównoważonego rozwoju i przejścia na mobilność bez emisyjną Mercedes opracował już kilka lat temu. Do końca bieżącego roku wszystkie europejskie fabryki tej marki będą bez emisyjne. Działający od 2019 roku zakład w Jaworze jest tutaj liderem w naszym kraju. Prąd do fabryki, wybudowanej kosztem miliarda euro, dostarcza farma wiatrowa Taczalin. Energia cieplna pochodzi z biomasy i śladowych ilości gazu. W zakładzie pracuje ponad 1500 osób powodując niewielkie emisje pośrednie. Firma mierzy ślad węglowy za pomocą Green Health Calculator CO2, co w naszym kraju stanowi wyjątek godny naśladowania. W program ten angażują się przedstawiciele wszystkich działów, od HR i księgowości po montaż i produkcję. Jednym z filarów zrównoważonego rozwoju są innowacje, nie tylko w technologii, też np. w zarządzaniu i organizacji pracy. W Jaworze wprowadzono cały system nagród dla tych, którzy potrafią zaproponować nawet drobne innowacje w tych dziedzinach. Na tym jednak nie koniec. W wydawałoby się typowo męskiej fabryce pracuje aż… 46 proc. kobiet, przy światowej średniej Mercedesa na poziomie 15 proc. Przy budowie zakładu architekci, wychodząc od przeciętnej liczby kobiet w innych zakładach, musieli m.in. przeprojektować szatnie i natryski z męskich na kobiece…

    Mercedes, podobnie jak inne firmy, odczuł skutki zakłóceń łańcucha dostaw związane z pandemią i wojną w Ukrainie. Pomimo to ustawił sobie wysoko poprzeczkę, przestrzegając zasad sustainability od samego początku łańcucha wartości, poprzez produkcję bez emisyjnych samochodów, a kończąc na stuprocentowym recyklingu. Koncern aktywnie reaguje na zmiany oczekiwań klientów młodego pokolenia i oferuje szeroki wachlarz usług typu mobility as a serwis, która zakłada, iż nie trzeba posiadać samochodu, żeby być mobilnym. Mercedes jest też liderem jazdy autonomicznej – jako pierwsza marka samochodowa osiągnął trzeci z pięciu poziomów na drodze prowadzącej do pojazdu poruszającego się bez udziału kierowcy.

    – Reprezentuję markę Premium, która jest na rynku od 120 lat i innowację ma po prostu w genach – stwierdza Ewa Łabno-Falęcka. – Inaczej trudno by jej było przetrwać wszystkie burze i zagrożenia. Niedawno Mercedes ogłosił nową strategię pod nazwą Sustainable Luxury. Ktoś mógłby powiedzieć, że to nietypowy pomysł na trudne czasy – zrównoważony rozwój i luksus. Ale chodzi tu o nowoczesny luksus, w znaczeniu: auto bez emisyjne wyprodukowane z poszanowaniem zasobów i środowiska za pomocą nowych technologii.

    Obserwujemy, jak zmienia się świadomość ekologiczna Polek i Polaków. Od paru lat obowiązuje zasada, że w salonach samochodowych obok ceny, osiągów i opcji finansowania podawane są wartości CO2/km. Na początku niewielu klientów brało te wartości pod uwagę. Dziś jest to jeden z najważniejszych parametrów branych pod uwagę przy zakupie auta. Świadomość rośnie z każdym dniem.